Hållbar databehandling
Sustainable computing
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen kan ingå i följande program:
- Datavetenskap, kandidatprogram (N1COS)
- Computer Science, masterprogram (N2COS)
Kursen ges även som fristående kurs vid Göteborgs Universitet.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
En avslutad 7,5 hp kurs i datorarkitektur (t.ex. DIT052 Datorarkitektur, eller motsvarande).
Följande kunskapsnivå i Engelska krävs: Engelska 6/Engelska nivå 2 eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOEFL, IELTS.
Innehåll
Syftet med kursen är att göra eleverna medvetna om vikten av hållbarhet inom databehandling och att visa tekniker för att uppnå det på de olika nivåerna i ett datorsystem.
Kursen syftar till att ge en överblick över energieffektivitetsaspekterna i datorsystem och databehandling, allt från elektroniska kretsar till applikationer för system som sträcker sig från små IoT-enheter till stora datacenter. Exempelvis kommer eleverna att lära sig metoder för att mäta och uppskatta energiförbrukningen för olika arkitekturella
komponenter, samt arkitektur- och mjukvarutekniker för att spara energi i systemet.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva varför hållbar databehandling är ett viktigt aktuellt ämne
- beskriva de elektriska mekanismerna som orsakar strömavbrott
- beskriva kretstekniker för att minska strömförlust och påverkan på prestanda
- beskriva datorarkitektur, minne och sekundära lagringstekniker för att minska energiförbrukningen
- beskriva tekniker för operativsystem, runtime-system och applikationer för att minska energiförbrukningen
- redogöra för vad som påverkar energiförbrukning i datorsystem vad beträffar datorns arkitektur
Färdigheter och förmåga
- använda specifika enheter för att direkt mäta energiförbrukningen i hela systemet
- använda inbyggt stöd för monitorering av prestanda för att mäta energiförbrukningen för vissa komponenter i systemet
- använda simuleringsverktyg för att uppskatta energiförbrukningen för olika systemkonfigurationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera styrkor och svagheter hos olika klasser av datorsystemkomponenter (t ex processor, minne) med avseende på energieffektivitet
- utvärdera och jämföra olika arkitektur- och systemtekniker med avseende på energieffektivitet
- redogöra för metoder för utvärdering och rapportering av energiförbrukning i datorsystem och hur dessa kan användas för att finna optimeringar
- värdera energiförbrukning utifrån samhälleliga och etiska aspekter
- tolka omvärldens krav på datorarkitekturers utformning, för att möta samhälleliga behov av hållbarhet
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, övningar och laborationer.
Kursen består av en föreläsningsserie, hemuppgifter, muntliga och laborationer inklusive ett projekt utfört i grupp.
Studenterna kommer att presentera resultaten av sina hemuppgifter genom korta muntliga presentationer för att demonstrera sin förståelse och underlätta diskussionen. Diskussionerna kommer inte bara att fokusera på teknik, men också på hur tekniken dels påverkar världens koldioxidutsläpp just nu och dels på hur den sannolikt kommer att inverka på samhället i kommande generationer.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Kursen examineras genom en individuell skriftlig salstentamen samt godkända laborationer. Laborationerna utförs i grupper om normalt 2-3 studenter.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet
Betyg
Delkurser
- Skriftlig salstentamen, 6 hp
Betygsskala: Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U) - Laboration, 1,5 hp
Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)
På kursen ges något av betygen Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U).
För att få något av betygen 5, 4 eller 3 krävs dels att man får betyget G på delkursen inlämningsuppgifter, och dels att man får godkänt resultat (5, 4 eller 3) på delkursen skriftlig salstentamen. I så fall är betyget på hela kursen betyget på delkursen skriftlig salstentamen. I annat fall är betyget på hela kursen U (underkänt).
Kursvärdering
Kursen utvärderas genom möten, både under och efter kursen, mellan lärare och studentrepresentanter. Ett anonymt skriftligt frågeformulär skickas även ut till studenterna efter kursens slut. Resultaten av utvärderingarna används för att förbättra kursinnehållet och som indikation till vilka delar som skulle kunna läggas till, tas bort, förbättras eller ändras.
Övriga föreskrifter
Kursen är samläst med Chalmers.
Kursen ersätter kursen DIT055, 7,5 hp. Den här kursen kan inte ingå i en examen som innehåller DIT055. Den kan inte heller ingå i en examen som bygger på en annan examen där DIT055 ingår.