Tränarprogrammet
Sports Coaching
Om utbildningsplanen
Syfte
Utbildningen syftar till att ge den studerande förutsättningar och förmåga att reflektera, planera, leda, genomföra och utvärdera idrottslig verksamhet.
Behörighet
Examen och huvudområde
Utbildningen leder till Filosofie kandidatexamen med huvudområdet Idrottsvetenskap (Degree of Bachelor of Science with a major in Sport Science).
Innehåll
Tränarprogrammets inriktning är i första hand gentemot den svenska idrottsrörelsen och består av tre kunskapsområden a) idrottskunskap, b) tränarskap, samt c) vetenskapsteori och praktiknära forskningsmetodik.
Programmet läses på helfart och programstudenterna kommer läsa tillsammans under hela utbildningen. I kursutbudet är det även integrerade kurspaket där vissa av kurserna kommer läsas gemensamt med studenter som enbart läser olika kurspaketen.
Tränarprogrammet är uppbyggt så att centrala teorier och aktuell forskning inom kunskapsområdet behandlas samtidigt som de studerande ges möjligheter att utveckla färdigheter knutna till kommande yrkesverksamhet inom en idrottslig kontext.
Programmet har en stark koppling till idrottsrörelsen. Alla programstudenter får redan från start en praktikplats med handledare både från akademin och idrotten. Under utbildningen etableras även nätverk med föreningar och förbund i idrottsrörelsen för att skapa tydliga övergångar för studenterna in i arbetslivet, samtidigt som det behålls ett fokus på det akademiska spåret för studenter med ambition av en karriärsutveckling inom akademin.
Programmet avslutas med ett självständigt arbete om 15 hp, som ska ha en tydlig idrottsvetenskaplig koppling samt behandla ett ämne som är av relevans i den specifika idrott som studenten är verksam inom.
Studieupplägg i programmet:
Utbildningen erbjuds på helfart, på campus, där fyra parallella kurser läses i kvartsfart (25%). Undantag termin sex då det är två kurser på halvfart och en kurs på helfart (kandidatuppsats 15hp). Undervisningen bedrivs i form av såväl föreläsningar, seminarier, workshops, gruppövningar, laborationer som självstudier. Observera att praktiska moment med förankring inom idrottsrörelsen kan förekomma på kvällar och helger.
Olika typer av examinationsformer ska karaktärisera kurser i programmet. Examinationsformer ska väljas omsorgsfullt med avseende på relevans ur ett professionsperspektiv, så att studenten ges tillfälle att på flera sätt pröva och granska egna kunskaper, färdigheter och värderingar i förhållande till program och kursmål.
Studenter på programmet studerar relevanta aspekter av tränarskap, inklusive förståelse av rollen som tränare inom idrottsrörelsen. Programmet bidrar till en helhetssyn på tränarskapet, utforskar och kritiskt granskar idrottens samhälleliga betydelse och sociala faktorers påverkan på idrott och tränarskap. Programmet inkluderar även psykologiska och pedagogiska dimensioner av idrott och hur idrottare lär sig och utvecklas. Dessutom fokuserar utbildningen på verktyg för ledarskapsutveckling, där ämnen som gruppdynamik, relationsbyggande och idrottspsykologi ingår. Centrala teman är aktivt lyssnande, feedback, konflikthantering och psykologisk trygghet.
Programmet erbjuder också fördjupad kunskap inom träningslära, fysiologi och anatomi, samt praktisk tillämpning av dessa områden. Studenter lär sig om anatomi och träningsplanering för att förstå kroppens funktioner och optimering träning.
Utbildningen innehåller kurser i forskningsmetodik, vilket ger studenterna verktyg för att kritiskt granska och tillämpa forskning inom idrottsvetenskap.
Programmet ger även ämneskunskap i specialidrott som motsvarar 120 hp (kurserna är markerade med *)
Kurser i programmet:
Termin 1
Idrottsvetenskap 7,5 hp*
Principer för träning 7,5hp*
Kost, idrott och hälsa 7,5hp*
Idrottspsykologi 7,5hp*
Termin 2
Tränarskap 7,5hp*
Träning för prestation 7,5hp*
Kost, idrott och prestation 7,5hp*
Praktik I 7,5hp*
Termin 3
Tränarskap i praktiken 7,5hp*
Träning och testmetodik 7,5hp*
Praktik II 7,5hp*
Idrottsvetenskaplig metod I 7,5hp
Termin 4
Tränarskap och analys 7,5hp*
Träning, analys och utvärdering 7,5hp*
Praktik III 7,5hp
Idrottsvetenskaplig metod II 7,5hp
Termin 5
Utvecklingsmiljöer och specialidrott i skolan 7,5hp*
Tränings och prestationsanalys 7,5hp*
Tränarskap, reflektion och kritiskt tänkande 7,5hp*
Praktik IV 7,5hp
Termin 6
Tillämpad praktiknära forskning 7,5hp
Skador, riskfaktorer och träning 7,5hp*
Kandidatuppsats 15hp
Mål
Efter avslutad utbildning ska studenten, förutom det som angivits i Högskoleförordningen (SFS 1993:100, examensordningen, bilaga 2) ha uppnått följande lokala mål:
Efter genomgånget program skall studenten:
● visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta med frågor om undervisning och lärande inom en idrottslig kontext,
● kunna redogöra för faktorer som påverkar idrottslig prestation och välbefinnande och hur man kan arbeta för att främja dem,
● kunna omsätta kunskaper i idrottsvetenskap till en sammanhängande tränarkunskap för att främja hållbar utveckling och prestation inom idrotten,
● kunna applicera idrottsvetenskaplig kunskap inom en specifik idrott,
● visa sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövning inom specialidrott,
● kunna följa kunskapsutvecklingen inom det idrottsvetenskapliga området, planera och genomföra mindre vetenskapliga arbeten, samt använda resultaten av dessa i sin yrkesverksamhet,
● kunna analysera och kritiskt värdera idrottens samtida och framtida roll i samhället,
Hållbarhetsmärkning
Övergångsbestämmelser
Individuella studieplaner gäller.
Övriga föreskrifter
Personal vid Institutionen för kost- och idrottsvetenskap ansvarar för tilldelning av praktikplatserna.
Extra kostnader för studenterna kan förekomma för vissa av praktikplatserna. Eventuella resor, och andra merkostnader, i samband med praktik och examensarbete kommer i normalfallet också att bekostas av studenterna själva.
Förkunskapskrav för fortsatta studier inom programmet, liksom lärandemål, innehåll, former för bedömning och kursvärdering, är specificerade i respektive kursplan
Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.
Platsgaranti
Student som följer programmet i föreskriven takt har generell platsgaranti på programmets obligatoriska kurser, under förutsättning att studenten i fråga är behörig till kursen/kurserna.