Kursplan

Rum, plats och landskap

Space, place and landscape

Kurs
KUA704
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/586
Ikraftträdandedatum
2026-01-19
Beslutsdatum
2025-01-23
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för kulturvård

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Seminarier, 5
Presentation av fältstudie, 5
Individuell skriftlig uppgift, 5

Inplacering

Kursen ingår i masterprogrammet i kulturvård och kan även ges som fristående kurs.

Kursen kan ingå i följande program: 1) Masterprogram i kulturvård (N2KUV)

Huvudområde med fördjupning

NNKÅA Kulturvård - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs en kandidatexamen i kulturvård (180 hp) eller motsvarande. Studenter med annan akademisk bakgrund med relevans för ämnesområdet kulturarv motsvarande minst examen (180 hp) kan efter prövning ges tillträde till kursen.

Engelska 5 från svensk gymnasieskola eller motsvarande nivå i ett internationellt erkänt test är ett krav för antagande.

Innehåll

Den här kursen riktar fokus mot kulturmiljöns rumsliga dimensioner och utgår från frågor som: Vad är egentligen en plats? Vad är ett landskap? För att förstå vad som ger specifika platser och landskap sin karaktär fördjupar vi oss i de historiska, ekologiska och kulturella processer som tillsammans format, och ständigt formar dem.

Landskap och platser är i ständig förändring. Under kursens gång undersöker vi hur dessa förändringar sker, hur platser utvecklas, och hur dessa processer kan utforskas ur olika perspektiv. Att ”läsa” landskapets historiska spår ger inblick i de relationer – biologiska, sociala och andra – som ger varje plats sin särprägel. Kursen tränar studenten i att betrakta samma miljö ur flera olika infallsvinklar, med stöd av lärare och kurslitteratur med de olika vetenskapliga perspektiv som förenas i ämnet kulturvård.

Frågor om vård och värdering, samt vilka möjligheter som finns att bevara det föränderliga, behandlas under kursen. Med huvudfokus på miljöer utanför städernas mest tättbebyggda centra diskuteras bland annat vad som händer i mötet mellan natur och kultur, och hur sådana kan gränsdragningar kan förstås och förskjutas. Med utgångspunkt i aktuell forskning diskuteras möjliga sätt att överbrygga vedertagna gränsdragningar mellan människa och natur, land och stad, materiellt och immateriellt. Kursen syftar till att synliggöra de möjligheter som tvärvetenskapliga perspektiv erbjuder för att motverka det stuprörstänkande som alltför ofta präglar arbetet med att vårda och bevara platser och landskap.

Fältstudier utgör ett centralt inslag i kursen, i kombination med föreläsningar, seminarier, workshops och studiebesök. Fördjupande uppgifter genomförs både individuellt och i grupp.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

• Redogöra för och förklara centrala begrepp såsom rum, plats och landskap, samt deras användning i tvärvetenskaplig forskning av relevans för det kulturvårdande fältet,
• Visa fördjupad kunskap om teorier och metoder som används i tvärvetenskaplig forskning kring bevarande av landskap och platser,
• Beskriva hur landskap och platser förändras över tid, samt hur dessa förändringar relaterar till sociala, biologiska, geologiska och kulturella processer,


Färdighet och förmåga

• Identifiera, analysera och tolka historiska spår i landskapet genom fältstudier, med stöd i litteratur, arkiv och andra former av källmaterial,
• Med stöd i relevanta teorier kritiskt granska relationer mellan natur och kultur, stad och land, mänskligt och icke-mänskligt i landskapet,
• Självständigt och i samarbete med andra kommunicera komplexa frågor kring värdering och förvaltning av platser och landskap, både muntligt och skriftligt,


Värderingsförmåga och förhållningssätt

• Kritiskt granska rådande föreställningar och praktiker kopplade till kulturarv, bevarande och förändring av platser och landskap,
• Analysera och bedöma vilka olika typer av värden som tillskrivs landskap och miljöer utifrån etiska, ekologiska och samhälleliga perspektiv, samt
• Visa insikt om möjligheter och begränsningar med tvärvetenskapliga angreppssätt, samt reflektera över sin egen ståndpunkt inom fältet.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen undervisas genom:

• Föreläsningar
• Seminarier
• Exkursioner
• Fältstudier
• Individella uppgifter och grupparbeten

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Kursens mål bedöms genom:

Modul 1: Seminarier (Seminars), 5 hp
Modul 2: Presentation av fältstudie (Presentation of field study), 5 hp
Modul 3: Individuell skriftlig uppgift (Individual written assignment), 5 hp

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

På provmoment 1 och 2 ges något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). På provmoment 3 ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs betyget Godkänd (G) på Provmoment 1, 2 och 3. För betyget Väl godkänd (VG) på kursen krävs betyget Godkänd (G) på provmoment 1 och 2 och Väl godkänd (VG) på provmoment 3.

Kursvärdering

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Kostnader:
Studenten svarar själv för kostnader för litteratur, förbrukningsmaterial, personliga verktyg samt personlig skyddsutrustning. Extra kostnader kan tillkomma i samband med studier på annan ort, studiebesök eller studieresa.

Arbetsmiljö:
Riskidentifiering och Arbetsmiljöverkets tillämpliga AFS framgår av Kursguiden. Läs mer: http://medarbetarportalen.gu.se/miljohandbok/Policy/Miljö

Miljö och hållbar utveckling:
Göteborgs universitets miljöledningssystem är certifierat enligt ISO 14001 och EMAS. Det innebär att vi på institutionen och fakulteten arbetar med miljöfrågor på ett strukturerat och långsiktigt sätt. Varje år genomförs både intern och extern miljörevision av universitetets verksamhet.

Kvalitetssäkring:
Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.