Kursplan

Risk- och kriskommunikation ur ett medborgarperspektiv

Risk and Crisis Communication from a Citizen Perspective

Kurs
MK1606
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/2528
Ikraftträdandedatum
2025-09-01
Beslutsdatum
2025-06-17
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Risk- och kriskommunikation ur ett medborgarperspektiv, 7,5

Inplacering

Fristående kurs, kan ingå i en kandidatexamen

Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap

Fördjupning
G1N, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Huvudområde med fördjupning

SNMKA Medie- och kommunikationsvetenskap - G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen introducerar grundläggande forskning om risk- och kriskommunikation och utmärker sig genom ett särskilt fokus på medborgarnas perspektiv. I kursen diskuteras hur risk- och krisuppfattningar uppstår, debatteras och definieras, utifrån allmänhetens behov och utifrån etiska och demokratiska aspekter. Studenterna ges möjlighet att använda sina teoretiska kunskaper om risk- och kriskommunikation för att utvärdera
och analysera befintliga risk- och kriskommunikationsbudskap men också för att grafiskt och typografiskt utforma en fallstudie av en relevant kris.

Kursen innehåller följande fyra moment:
M1) Analysera risker och kriser
Analysera risker och kriser handlar om vad en risk och en kris är samt vad som kännetecknar olika typer av risker och kriser – exempelvis hur samhällsrisker skiljer sig från mer tekniska eller globala miljökatastrofer – samt krisers olika förlopp och faser. Likheter och skillnader i riskkommunikation jämförs med kriskommunikation utifrån forskningens rötter. Olika samhälleliga förutsättningar för risk- och kriskommunikation
diskuteras, samt hur risker och kriser påverkar och påverkas av medborgarnas förtroende för politiska institutioner och medier. Studenterna får öva på att identifiera olika typer av risker, kriser och krisförlopp.

M2) Risk- och kriskommunikation ur ett medborgarperspektiv
Risk- och kriskommunikation ur ett medborgarperspektiv fokuserar på risk- och kriskommunikationens betydelse för allmänheten och de normativa samt etiska aspekterna av risk och kris. Hur allmänheten reagerar, kommunicerar och agerar i krissituationer, hur olika grupper skiljer sig åt vad gäller medieanvändning samt hur de kommunicerar i krissituationer behandlas. Studenterna får öva på att utvärdera risk- och kriskommunikationsbudskap ur ett medborgarperspektiv samt föreslå och planera
innehåll och budskap i kommunikationslösningar till medborgarna.

M3) Utforma risk- och kriskommunikationsbudskap till medborgarna
Att utforma risk- och kriskommunikationsbudskap har fokus på det praktiska. Det handlar om att omsätta risk- och kriskommunikationskunskaper och att överbrygga kommunikativa barriärer med målet att ge studenter en förståelse av textens, bildens och den grafiska designens betydelse för kommunikationen.

M4) Fallstudie av en kris
Under detta moment genomför studenten ett självständigt projektarbete av ett eget krisfall där risk- och kriskommunikation analyseras och utvärderas utifrån medborgarperspektivet och de analytiska redskap som behandlats under kursens gång samt omsätts utifrån kunskaper i grafisk formgivning och typografi som introducerades i kursen.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • förklara centrala begrepp, teorier, modeller och perspektiv som används inom forskningen om risk- och kriskommunikation,
  • förstå likheter och skillnader mellan risk- och kriskommunikation utifrån deras rötter och tillämpning inom forskningen,
  • förstå hur medborgarperspektivet skiljer sig från andra perspektiv inom risk- och kriskommunikationsforskningen,

Färdigheter och förmåga

  • analysera och kritiskt granska samhälleliga kommunikationsinsatser med hjälp av teoretiska utgångspunkter inom risk- och kriskommunikation,
  • utvärdera risk- och kriskommunikation med utgångspunkt från allmänhetens behov och intressen, samt föreslå alternativa kommunikationsinsatser,
  • utforma informationsmaterial med avsikt att påverka allmänhetens beredskap inför och i en krissituation utifrån teorier om risk- och kriskommunikation samt grafiska och typografiska kunskaper rörande innehåll, bild, text och grafiska signaler, och

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • självständigt värdera risk- och kriskommunikationsinsatser utifrån etiska och demokratiska perspektiv.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

I kursen förekommer följande undervisningsformer och läraktiviteter: läsning av litteratur, online-seminarier samt förinspelade föreläsningar.

Kursen ges på distans.

Undervisningsspråk är svenska, men undervisning och litteratur på andra skandinaviska språk eller engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Kursens examinationer motsvaras av de fyra moment (M1-M4) som beskrivs ovan.

De tre första delar av examinationen bedöms genom att den student som skriftligt lämnat in ett underlag, muntligt deltar aktivt i en online-seminariegruppdiskussion. I den första (1) delen identifierar studenten olika risk- och kristyper och krisförlopp med hjälp av teorier. I den andra (2) delen arbetar studenten med ett fiktivt krisscenario och föreslår konkreta kommunikationsåtgärder utifrån den givna situationen. I den tredje (3) delen utformar studenten ett risk- samt kriskommunikationsbudskap utifrån ett givet mål. I den sista fjärde (4) delen, gör studenten en självständig utvärdering av risk- och kriskommunikation utifrån ett medborgarperspektiv i form av en fallstudie av en kris. Detta arbete presenterar studenten vid en muntlig online-examination som även innefattar en diskussion med examinatorn.

Del 1-3: Krav på aktivt deltagande online samt inlämnat skriftligt underlag inför examination
Del 4: Fallstudie, 7,5 hp, U/G/VG, individuell muntlig examination samt inlämnat skriftligt underlag inför examination

För kursens samtliga examinationer gäller institutionens ”Riktlinjer för användning av generativ AI på MKV”, om inget annat anges i anvisningarna.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning
till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För Godkänd på kursen krävs att studenten är godkänd på samtliga fyra delar av examinationen. För Väl godkänd krävs att studenten har betyget Godkänd på de tre första delarna och Väl godkänd på den fjärde delen av examinationen.

Kursvärdering

Kursutvärderingar genomförs kontinuerligt, både i muntlig och skriftlig form.
Resultaten sammanställs och används i institutionens löpande kvalitetsarbete.

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som senast gått kursen och till de studenter som ska påbörja kursen.