Programmet för kompletterande utbildning för tandläkare med examen från länder utanför EU/EES/Schweiz
Complementary Programme for Dentists with a Dental Degree from outside the EU/EES and Switzerland
Om utbildningsplanen
Syfte
Programmet syftar till att studenten efter slutförd utbildning skall kunna uppvisa den kunskap och förmåga som krävs för tandläkaryrket i Sverige, och efter prövning av Socialstyrelsen kunna anhålla om tandläkarlegitimation.
Pedagogisk modell
Den pedagogiska målsättningen för programmet är att studenterna ska öva sin förmåga att själva styra över sin inlärning och att utveckla förståelse av studerade fenomen. De skall också utveckla god förmåga att kommunicera med såväl kollegor och patienter som befattningshavare och samhället i övrigt, samt god förmåga att arbeta effektivt i arbetsgrupper av olika slag.
Programmet genomförs med stor del klinisk färdighetsträning kompletterad med ämnesspecifika odontologiska och medicinska moment. Den kliniska färdighetsträningen innebär att studenterna tränar praktiskt kliniskt tandläkararbete under handledning. De ämnesspecifika momenten innefattar teoretisk undervisning till stöd för sjukdomsinriktad och rehabiliterande tandvård. Den kliniska färdighetsträningen omfattar både vuxentandvård och barn- och ungdomstandvård. Oral radiologi ingår i den kliniska färdighetsträningen och omfattar både teoretisk undervisning och kliniska övningar.
Den teoretiska undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, terapidiskussioner och självstudier. Den kliniska färdighetsträningen sker under handledning, individuellt och i grupp. Undervisningen strävar efter att stimulera och stödja studentens utveckling av sin kompetens och förmåga till lärande. Kliniskt baserade situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. I grupperna tränas dels eget lärande, dels förmågan till samarbete där man bidrar till varandras kunskapsutveckling.
Behörighetskrav
- Tandläkarexamen från land utanför EU/EES-området samt Schweiz.
- Av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov för tandläkare, alternativt en avslutad minst fyraårig tandläkarutbildning, samt minst 1 års dokumenterad klinisk verksamhet.
- Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska 3 eller Svenska nivå 3, med lägst betyget godkänd/E.
Examen och huvudområde
Student som genomgått utbildningen med godkänt betyg i samtliga kurser erhåller ett studieintyg. Studieintyget utgör underlag för Socialstyrelsen som prövar ansökan om svensk tandläkarlegitimation.
Huvudområdet odontologi omfattar kunskaper om människans tänder, mun, käkar och dem omgivande vävnader samt dess funktioner, sjukdomar och anomalier. Vetenskapsområdet odontologi delas in i flera specialområden t ex cariologi, endodonti,dentala biomaterial, klinisk oral fysiologi, käkkirurgi, oral radiologi, ortodonti, parodontologi, pedodonti och protetik Studier inom huvudområdet utvecklar studentens kunskaper om diagnostik, prevention och behandling av uppkomna sjukdomar och skador. Vidare utvecklas förmåga att värdera och integrera fakta och forskningsresultat från de olika vetenskapsområdena. Kunskaperna tillämpas inom tandvården med syfte att ge patienter med sjukdomar, anomalier och skador i tänder, käkar, munhåla och dess omgivande vävnader bästa möjliga vård.
Innehåll
Programmet för kompletterande utbildning för tandläkare med utländsk examen omfattar totalt 40 veckors studier på helfart (60 högskolepoäng). Undervisningen sker på svenska. Engelska undervisningsmoment förekommer. Obligatorisk kurslitteratur på svenska och engelska används. Samtliga kurser, utom Introduktion och professionell utveckling 1,5 hp, är inom huvudområdet odontologi.
Programmet innehåller följande obligatoriska kurser:
Termin I
- Introduktion och professionell utveckling 1,5 hp
- Samhälls- och författningskunskap 3,0 hp
- Klinikförberedande kurs 7,5 hp
- Strategier i vuxentandvård 12 hp
- Strategier i barntandvård 6,0 hp
Totalt 30 hp
Termin II
- Simulerad klinisk kurs 7,5 hp
- Verksamhetsförlagd utbildning 22,5 hp
Totalt 30 hp
Kurserna genomförs delvis parallellt med tandläkarutbildningens grundutbildning. Kurserna kan genomföras i annan ordningsföljd. Under kurserna utgör handledd praktisk klinisk utbildning inom tandvården en viktig del. Under en del av den verksamhetsförlagda utbildningen finns möjlighet att individuellt fördjupa sig i ett kliniskt ämne.
Delkurserna är i möjligaste mån samlade i tid och förlagda till institutionen för odontologi, Sahlgrenska akademin i Göteborg. Utbildningsplanen är utarbetad i samråd med den nationella arbetsgruppen för kompletterande utbildning för tandläkare med utländsk examen.
I undervisningen utnyttjas olika metoder som individuell klinisk handledning, klinisk färdighetsträning, föreläsningar, seminarier samt självständiga litteraturuppgifter. Varje delkurs avslutas med en examination. Utbildningen innebär heltidsstudier.
Kurserna omfattar även områden som belyser den odontologiska verksamheten utifrån andra perspektiv, t.ex. vetenskaplig metodik, medicinska baskunskaper, etik-moral, kommunikation, ledarskapsrollen, samhällsodontologi och prevention. Av kursplanerna för respektive delkurs framgår förkunskapskrav för tillträde till kurs, delkursens lärandemål, former för bedömning och examination, samt möjlighet till förnyade prov.
Den verksamhetsförlagda utbildningen sker på olika tandvårdskliniker i folktandvården som bedriver både vuxen- och barntandvård. Student tilldelas plats på klinik utifrån tillgång till utbildad handledare och av rum, sköterska och patienter.
Mål
Övergripande mål
Efter avslutad utbildning ska studenten förutom det som angivits i Förordning (2008:1101) om högskoleutbildning som kompletterar avslutad utländsk utbildning ha uppnått examensmålen för tandläkarexamen som finns angivna i Högskoleförordningen (SFS 1993:100, bilaga 2). Självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng krävs ej.
Följande lokala lärandemål skall uppnås:
- ha uppnått en professionell kompetens för att främja anställningsbarheten
- kunna definiera problem samt söka och värdera kunskap för att lösa frågeställningar som uppkommer i yrkesutövningen
- visa den kunskap och förmåga som krävs för tandläkaryrket i Sverige
Samtliga utbildningar vid Sahlgrenska akademin har dessutom som särskild målsättning att bidra till insikt och att främja;
- en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd samt rättvisa
- ökad medvetenhet om genus, jämställdhet och likabehandling
Hållbarhetsmärkning
Övergångsbestämmelser
Utbildningsplanen gäller för alla studenter antagna på programmet från och med 2016. Studenter antagna enligt tidigare utbildningsplan och som efter studieuppehåll önskar återuppta studierna, ska kontakta studierektor på institutionen för odontologi för planering av fortsatta studier.
Övriga föreskrifter
Verksamhetsförlagd utbildning på annan ort kan innebära utgifter för studenten i form av kostnader för resa och logi.
Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.
Platsgaranti
Student som antagits till utbildningsprogrammet, och följer utbildningen i föreskriven takt, har platsgaranti till samtliga i utbildningsplanen angivna obligatoriska kurser.