Kursplan

Migration och Integration: Människor, möten och metoder

Migration and Integration: People, meetings and methods

Kurs
FH2610
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/2632
Ikraftträdandedatum
2025-09-15
Beslutsdatum
2025-07-02
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Förvaltningshögskolan

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Migration och Integration: Människor, möten och metoder, 15

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Huvudområde med fördjupning

SNOFF Offentlig förvaltning - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

Kandidatexamen inom samhällsvetenskapliga utbildningsområden eller motsvarande svensk eller utländsk examen. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Engelska A/Engelska 5.

Innehåll

Denna kurs fokuserar på migrations- och integrationsprocesser inom offentlig förvaltning och samverkande aktörer. Särskild vikt läggs vid de processer och initiativ som formar människors möjligheter till integration, såsom möten med myndigheter, utbildningsinsatser, arbetsmarknadsinsatser och sociala stödstrukturer, såväl lokalt som nationellt och internationellt. I kursen behandlas både strukturella perspektiv på och personliga erfarenheter av migration och integration. Genom fallstudier och exempel analyseras hur policyer utformas, tolkas och implementeras i praktiken.

Kursen belyser hur institutionella ramar och professionella bemötanden påverkar individers möjligheter till delaktighet och etablering i samhället. Här tar kursen framför allt avstamp i forskning som synliggör människors möten med den offentliga förvaltningen. Utöver mer traditionella forskningsmetoder för att utforska och kommunicera aktörers erfarenheter av exempelvis bemötande i möten med myndigheter, genomförande av integrationsprogram och civilsamhällets roll i policyprocesser kommer särskild vikt läggas vid konstbaserade metoder. Genom att relatera konstbaserade metoder till andra etablerade, framför allt kvalitativa, metoder tränas studenterna i att reflektera över hur val av metod och perspektiv får betydelse för forskning och praktiskt arbete inom offentlig förvaltning.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva och analysera processer och möten för migration och integration inom offentlig förvaltning, i så väl lokala, nationella som internationella sammanhang
  • förklara hur centrala forskningsmetoder används för att analysera utformningen, implementeringen och erfarenheten av migrations- och integrationspolitik på olika nivåer
  • redogöra för hur migranters personliga erfarenheter av migration och integration kan ge kunskap och insikt om den offentliga förvaltningens processer.

Färdighet och förmåga

  • tillämpa olika kvalitativa metoder för att analysera möten med offentlig förvaltning inom migrations- och integrationsområdet
  • planera och genomföra ett självständigt projekt för att utforska och gestalta möten med offentlig förvaltning i en genomtänkt och välmotiverad form samt kommunicera resultatet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera den offentliga förvaltningens roll, möjligheter och utmaningar i migrations- och integrationssammanhang
  • kritiskt reflektera över hur olika metodval påverkar förståelsen av den offentliga förvaltningens processer och implementering av policybeslut.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops och självständigt projektarbete.

Undervisningsspråk: Engelska.

Examinationsformer

Kursen examineras genom aktivt deltagande på på obligatoriska seminarier och workshops samt genom ett individuellt projekt som redovisas på en avslutande kursutställning. Studenter som inte deltar i ett obligatoriskt moment kommer att behöva genomföra en kompletterande uppgift med fokus på momentets innehåll. Komplettering av det avslutande projektarbetet tillåts genom revidering av projektet.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/
förändrats.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyget Godkänd (G) måste studenten delta i alla obligatoriska moment och få betyget G på det avslutande projektet. För betyget Väl Godkänd (VG) måste studenten delta i alla obligatoriska moment och få betyget VG på det avslutande projektet.

Kursvärdering

Studenter erbjuds möjlighet till skriftlig värdering av kursen i samband med att kursen avslutas. Resultatet av kursvärderingen sammanfattas i kursrapport som kommuniceras på av institutionen angiven plats.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på campus men digitala moment kan förekomma.
Tillåtna hjälpmedel kommuniceras av kursansvarig.