Marknadsföring
Marketing
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ingår i ekonomie kandidatprogrammet (S1EKA) under termin 2 och går inte att läsa som fristående kurs.
Medverkande institution
Företagsekonomiska institutionen
Huvudområde med fördjupning
Behörighet
Innehåll
Marknadsföring är ett ämne inom företagsekonomi som syftar till värdeskapande för såväl kunder, organisationer som samhälle. I kursen presenteras och förklaras centrala begrepp, principer och teorier i marknadsföring och hur de kan användas för analys och lösning av marknadsföringsproblem.
Centrala delar som diskuteras är bland annat omvärldsanalys, strategiska marknadsföringsbeslut och marknadsföringsmixen, samt hur dessa kan bidra till värdeskapande för organisationer, kunder och omgivande samhälle. Hållbarhetsperspektiv på marknadsföringsaktiviteter introduceras och diskuteras.
Mål
Studenten ska efter genomgången kurs tillägnat sig grundläggande kunskaper inom marknadsföring och lärt sig hantera marknadsföringsfrågor ur olika perspektiv.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva och förklara grundläggande begrepp, principer och teorier inom området marknadsföring,
- förklara samband mellan olika grundläggande begrepp, principer och teorier inom marknadsföring,
- använda grundläggande begrepp, principer och teorier inom marknadsföring för analys och lösning av marknadsföringsproblem,
- förklara och reflektera över marknadsföringens roll i samhället.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Föreläsningar, seminarier och handledning.
Undervisningsspråk: svenska och engelska
Examinationsformer
Lärandemål 1 till 4 examineras genom en individuell skriftlig tentamen.
Lärandemål 3 och 4 examineras även genom en skriftlig projektrapport som genomförs i arbetsgrupper.
Av resursskäl kan projektrapporten endast genomföras och examineras inom ramen för kurstillfället.
Utöver ovanstående obligatoriska examinationsmoment kan finnas icke-obligatoriska moment löpande under kursens gång vilka ger studenten möjlighet att förbereda sig för den individuella skriftliga salstentamen. Från dessa moment är det möjligt att få med sig bonuspoäng. De icke-obligatoriska momenten är endast möjliga att delta i, och få poäng för, när studenten är registrerad på kurstillfället.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22). Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats.
Betyg
På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).
För godkänt kursbetyg krävs godkänt på den individuella skriftliga tentamen samt en godkänd projektrapport. Poäng från kursens eventuella poängsatta men icke-obligatoriska moment läggs samman med poängen från den skriftliga salstentamen och projektrapporten vid framräkning av kursbetyg. Eventuellt erhållna poäng från icke-obligatoriska moment är giltiga inom ramen för kurstillfället (ordinarie tentamen samt två omprov).
Kursvärdering
Efter avslutad kurs sker kursvärdering i enlighet med Avdelningen för Handelshögskolans ekonomprograms regler. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.