Introduktion till programmering
Introduction to programming
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen kan ingå i följande program: 1) Språkteknologi, masterprogram (H2LTG) och 2) Språkteknologi, masterprogram (H2MLT).
Kan även ges som fristående kurs.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs kandidatexamen i något av följande:
- datavetenskap,
- datalingvistik eller språkteknologi,
- lingvistik (inklusive minst 30 hp formell lingvistik eller programmering),
- angränsande ämne, tex kognitionsvetenskap, språk, filosofi eller matematik (i dessa fall krävs motsvarande 30 hp inom antingen formell lingvistik eller programmering), eller motsvarande efter bedömning.
Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Engelska 6.
Innehåll
Kursen ger en introduktion till programmering anpassad för att kunna följas av studenter som är vana vid att tänka formellt men som aldrig tidigare programmerat. Kursen inkluderar en introduktion till grundläggande datavetenskapliga begrepp såsom algoritmer, datastrukturer och programmeringsparadigm.
Dessutom introducerar kursen programmeringsmiljön och grundläggande begrepp, teorier och tekniker som används inom masterutbildningen i språkteknologi.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva grundläggande programmeringsbegrepp såsom funktioner, typer och kontrollstrukturer,
- beskriva hur man löser enklare problem med hjälp av ett programmeringsspråk,
- veta vad plagiering innebär,
- ha kunskap om GU:s regler om plagiering,
Färdigheter och förmåga
- använda sig av institutionens språkteknologiska labbmiljö och dess grundläggande programvara,
- ha grundläggande färdigheter i programmering,
- ha förmågan att självständigt lösa enklare språkteknologiska problem med hjälp av ett programmeringsspråk,
- identifiera plagiering,
- hitta information om plagiering och GU:s regler om plagiering,
- utföra arbete enligt en på förhand bestämd tidplan,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- göra en informerad bedömning av hur ett problem kan bli representerat och löst med hjälp av ett programmeringsspråk.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, laborationer och inlämningsuppgifter. I kursen ingår obligatoriska övningsuppgifter.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Kursen examineras genom övningar, skriftlig tentamen och en muntlig presentation. Obligatorisk närvaro kan gälla för vissa kursmoment.
Rättande lärare kan begära komplettering av examination.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För godkänt betyg krävs Godkänd på övningsuppgifter, muntlig presentation och skriftlig tentamen.
För väl godkänt betyg krävs dessutom Väl godkänd på övningar och skriftlig tentamen.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat kursen ges möjlighet att anonymt framföra erfarenheter av och synpunkter på denna i en kursvärdering. En sammanställning av kursvärderingen och kursansvarig lärares reflektion tillgängliggörs för studenterna inom rimlig tid efter kursslut. Nästa gång kursen ges presenteras sammanställningen och eventuella genomförda åtgärder.
Övriga föreskrifter
Kursen kräver tillgång till dator (eller motsvarande) med internetuppkoppling.