Kursplan

Hälsodata och enkäter

Health data and questionnaires

Kurs
STA220
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/3515
Ikraftträdandedatum
2025-10-15
Beslutsdatum
2025-10-02
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för medicin

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Individuell skriftlig examen, 4 högskolepoäng
Projekt, 3,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en obligatorisk kurs inom Mastersprogrammet i tillämpad biostatistik (M2STA).

Huvudområde med fördjupning

SATIB Tillämpad biostatistik - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

Behörighetskraven för kursen är en kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng inom hälsovetenskapligt, ekonomiskt, naturvetenskapligt, eller ingenjörsvetenskapligt huvudområde samt en kurs i statistik eller kvantitativa metoder om minst 7,5 högskolepoäng. Vidare krävs R-programmering om minst 2 högskolepoäng eller motsvarande, Engelska B/Engelska 6 eller motsvarande, och Matematik 3b/3c eller motsvarande.

Innehåll

I kursen lägger vi fokus på hälso- och sjukvårdsrelaterade registerdata och frågebaserade mätskalor för analys, forskning och kvalitetsuppföljning.

Vi går igenom processen för att utveckla hälsorelaterade mätskalor och hur deras kvalitet och användbarhet bedöms, utifrån aspekter från psykometri avseende en mätskalas validitet, reliabilitet och andra typer av mätegenskaper samt klassisk och modern testteori. Kursen förklarar olika typer av effektmått, särskilt med fokus på tolkning utifrån mätfel och analys av förändring samt belyser metoder för att identifiera, för tillämpningsområdet, viktiga skillnader. Aspekter av numeriska och ordinala variabler kommer lyftas, då särskilt med fokus på val av statistiska metoder inom mätteorin.

Kursen behandlar analysprocesser baserade på registerdata och ger praktiska färdigheter inom projekt- och datahantering av registerdata med relevant mjukvara. Vi tittar närmare på länkning och bearbetning av olika datakällor och några standardiserade klassifikationer/terminologier såsom the International Classification of Diseases (ICD). Kursen diskuterar administrativa register, hälsodataregister, kvalitetsregister och enkätdata.

Kursen behandlar etiska, juridiska, hållbarhetsrelaterade och praktiska aspekter av att använda registerdata och stora kohorter, inklusive frågor om resursanvändning, datasäkerhet, dokumentation, arkivering och långsiktig förvaltning. Vidare diskuteras metodologiska utmaningar och möjligheter vid analys av sociodemografiska faktorer, i syfte att till exempel synliggöra eventuella ojämlikheter i hälsa och vårdtillgång. Tillämpningar inom såväl forskning som policy- och uppföljningsarbete belyses.

Kursen kommer också lyfta olika stöd, så som koncensusdokument för hur register- och kohort-baserade studier skall rapporteras i vetenskapliga sammanhang och etiska aspekter av detta.


Kursen är hållbarhetsfokuserad.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • Identifiera och jämföra olika typer av registerbaserade datakällor inom hälso- och sjukvården, samt förklara hur standardiserade terminologier och validerade mätskalor används för att strukturera och tolka sådan information.
  • Redogöra för juridiska och etiska aspekter vid användning av personuppgifter inom hälso- och sjukvård, inklusive regler för dataskydd och informationssäkerhet.
  • Beskriva egenskaper hos hälsorelaterade mätskalor och olika typer av effektmått


Färdigheter och förmåga

  • Genomföra en analysprocess baserad på registerdata, inklusive datahantering, länkning, kvalitetskontroller, dokumentation, versionshantering, hantering av saknade data samt visualisering och presentation av resultat.
  • Välja lämpliga mått för att utvärdera mätegenskaper såsom reliabilitet och validitet hos en mätskala. 
  • Formulera och förklara de grundläggande stegen i processen att konstruera en mätskala baserad på ett frågeformulär. 


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt värdera kvalitet, tillförlitlighet och användbarhet av registerbaserad hälsodata respektive enkätdata och mätskalor. 
  • Reflektera över såväl etiska aspekter vid hantering, länkning och delning av sådan data samt olika sätt att dokumentera och granska en studie, med hänsyn till både reproducerbarhet och begriplighet.
  • Kritiskt granska och utvärdera statistiska resultat avseende en mätskalas validitet, reliabilitet och andra typer av mätegenskaper.
  • Diskutera sociala och ekonomiska aspekter av hållbarhet i relation till sekundär användning av hälsorelaterad data och andra register, inklusive hur detta kan bidra till resurseffektiv kunskapsutveckling, jämlik hälsa och ansvarsfull användning av befintliga datakällor.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsfokuserad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning. Detta innehåll utgör även kursens huvudsakliga fokus.

Former för undervisning

Kursen ges som en kombination av föreläsningar, seminarier, datorövningar och litteraturstudier.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

Betygsskalan består av: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). De obligatoriska momenten (3.5hp) betygsätts med Godkänd (G) och Underkänd (U), den individuella skriftliga tentamen (4hp) betygsätts med Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För att erhålla betyget Godkänd på kursen krävs betyget Godkänd på både de obligatoriska momenten och den skriftliga tentamen. För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs betyget godkänd på de obligatoriska momenten och betyget Väl godkänd på den individuella skriftliga tentamen.

Kursvärdering

Kursutvärderingen genomförs i form av ett anonymt frågeformulär. En sammanställning av frågeformuläret görs av kursansvarig. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Varje deltagare behöver tillgång till en bärbar dator (minst 8 GB RAM rekommenderas) med mjukvaran R samt en integrerad utvecklingsmiljö (såsom RStudio eller Positron) installerat. Under kursen används även andra gratisverktyg (såsom git för versionshantering) vilket kräver installation och innebär att administratörsrättigheter och internetuppkoppling krävs.