Kursplan

Genetiska tillstånd och kommunikationsstörningar hos barn och ungdomar

Genetic conditions and communication disorders in children and adolescents

Kurs
AL0001
Avancerad nivå
3 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/1902
Ikraftträdandedatum
2025-06-01
Beslutsdatum
2025-05-12
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Genetiska tillstånd och kommunikationsstörningar hos barn och ungdomar, 3 högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en fristående kurs på avancerad nivå.

Huvudområde med fördjupning

Används ej - AXX Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs audionomexamen 180 hp, eller logopedexamen 240 hp eller motsvarande (inkluderande examensarbete på minst 15 hp).

Innehåll

Kursen innehåller en översiktlig introduktion till allmän och klinisk genetik med relevans för kommunikationsstörningar. Fokus ligger på en översiktlig förståelse för utredning och behandling av patienter med genetiska tillstånd. Etiska frågeställningar behandlas på en övergripande nivå. Målet är att den nya kunskapen ska integreras med tidigare yrkeskunskap och kunna tillämpas i multidisciplinärt samarbete. Kursen inkluderar eget arbete utöver den schemalagda undervisningen.

Mål

Kunskap och förståelse

  • beskriva och redogöra för grundläggande principer inom genetik, epigenetik och embryologi med fokus på kliniska tillämpningar vid kommunikationsstörningar,
  • förklara och motivera utredningsgång samt innehåll i en klinisk och genetisk utredning av personer med misstänkt genetiskt tillstånd,


Färdighet och förmåga

  • relatera grundläggande kunskaper inom allmän och klinisk genetik till den egna yrkesfunktionen,
  • söka och värdera information om genetiska tillstånd frånbefintliga databaser och kunskapscenter,


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över hur symptom på genetisk avvikelse kan påverka en individs förmåga till kommunikation,
  • översiktligt diskutera etiska frågeställningar.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Studieform: distans

Undervisningsspråk: svenska

Undervisningen består av föreläsningar, självstudier och seminarier som ges på distans via digitala verktyg.

Examinationsformer

Lärandemålen examineras genom:

  1. En individuell examination med flervalsfrågor (multiple choice) som studenten får genomföra upprepade gånger tills uppgiften är godkänd.

  2. En individuell skriftlig sammanfattning av ett genetiskt tillstånd och en individuell skriftlig reflektion kring den kliniska tillämpningen av kursens innehåll. Om innehållet inte uppnår godkänd nivå kan komplettering genomföras.

  3. Två skriftliga inlämningar av gruppuppgifter med fokus på behandling och etiska frågeställningar. Student som inte deltar i gruppuppgiften får som ersättning göra en individuell inlämning.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.