Genetiska tillstånd och kommunikationsstörningar hos barn och ungdomar
Genetic conditions and communication disorders in children and adolescents
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en fristående kurs på avancerad nivå.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs audionomexamen 180 hp, eller logopedexamen 240 hp eller motsvarande (inkluderande examensarbete på minst 15 hp).
Innehåll
Kursen innehåller en översiktlig introduktion till allmän och klinisk genetik med relevans för kommunikationsstörningar. Fokus ligger på en översiktlig förståelse för utredning och behandling av patienter med genetiska tillstånd. Etiska frågeställningar behandlas på en övergripande nivå. Målet är att den nya kunskapen ska integreras med tidigare yrkeskunskap och kunna tillämpas i multidisciplinärt samarbete. Kursen inkluderar eget arbete utöver den schemalagda undervisningen.
Mål
Kunskap och förståelse
- beskriva och redogöra för grundläggande principer inom genetik, epigenetik och embryologi med fokus på kliniska tillämpningar vid kommunikationsstörningar,
- förklara och motivera utredningsgång samt innehåll i en klinisk och genetisk utredning av personer med misstänkt genetiskt tillstånd,
Färdighet och förmåga
- relatera grundläggande kunskaper inom allmän och klinisk genetik till den egna yrkesfunktionen,
- söka och värdera information om genetiska tillstånd frånbefintliga databaser och kunskapscenter,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över hur symptom på genetisk avvikelse kan påverka en individs förmåga till kommunikation,
- översiktligt diskutera etiska frågeställningar.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Studieform: distans
Undervisningsspråk: svenska
Undervisningen består av föreläsningar, självstudier och seminarier som ges på distans via digitala verktyg.
Examinationsformer
Lärandemålen examineras genom:
-
En individuell examination med flervalsfrågor (multiple choice) som studenten får genomföra upprepade gånger tills uppgiften är godkänd.
-
En individuell skriftlig sammanfattning av ett genetiskt tillstånd och en individuell skriftlig reflektion kring den kliniska tillämpningen av kursens innehåll. Om innehållet inte uppnår godkänd nivå kan komplettering genomföras.
-
Två skriftliga inlämningar av gruppuppgifter med fokus på behandling och etiska frågeställningar. Student som inte deltar i gruppuppgiften får som ersättning göra en individuell inlämning.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.