Kursplan

Fokusstudie: samtidskonst och hälsa

Focused Study: Contemporary Art and Health

Kurs
FKGFAH
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/2358
Ikraftträdandedatum
2025-06-10
Beslutsdatum
2025-06-09
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
HDK-Valand - Högskolan för konst och design

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Fokusstudie: samtidskonst och hälsa, 7,5

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Huvudområde med fördjupning

Används ej - G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursens syfte är att generera kunskap om det växande tvärvetenskapliga fältet samtida konst och hälsa. Varje kurstillfälle organiseras kring ett särskilt tematiskt fokus som formar kursens innehåll. Teman är utformade för att fungera som platser för kritisk undersökning och erbjuder en strukturerad ram för att beakta olika teoretiska och praktiska perspektiv. Varje tema förstås som socialt och politiskt relevant för det samtida globala livet och har förmåga att spegla och ge utrymme för olika erfarenheter och förståelser av hälsa.

Studenterna får kunskap om temats historiska och samtida utveckling genom att studera olika praktikbaserade fallstudier. De utforskar också de särskilda villkor som gäller för konstnärer och konstverk i vårdmiljöer. De etiska, sociala och politiska utmaningar som är förknippade med området lyfts fram, liksom hur dessa påverkar utvecklingen av konstnärliga metoder som kan tillämpas i sådana sammanhang. Vidare behandlas aktuella debatter, paradigmskiften och institutionella beslut som påverkar det professionella förhållandet mellan samtida konstproduktion och vårdmiljöer.

Under kursens gång arbetar studenterna med att utveckla ett eget projektförslag med relevans för det tematiska fokuset.

Kursen kräver inga förkunskaper inom konst eller vård.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för metoder för att gestalta, producera och utveckla samtidskonst i vårdmiljöer
  • identifiera relevanta etiska aspekter av samtidskonst i vårdmiljöer

Färdighet och förmåga

  • analysera en fallstudie av samtidskonst situerad i en vårdmiljö
  • formulera ett projektförslag för ett samtidskonstprojekt i en vårdmiljö

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • utvärdera vilka kompetenser som krävs för att konstnärer meningsfullt ska kunna arbeta med ett givet tema
  • reflektera kritiskt kring vilka effekter samtidskonstprojekt inom konst och hälsa kan ha för olika intressenter, såsom patienter, brukare, vårdpersonal, vårdgivare och andra relevanta aktörer.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen genomförs som distansstudier via Göteborgs universitets lärplattform.

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops och eget skapande
arbete. Studierna bedrivs individuellt och i grupp. Studenterna kommer i grupp att kritiskt diskutera och reflektera över presenterade exempel och studentarbeten.

Undervisningsspråket är engelska.

Examinationsformer

Lärandemålen examineras genom

  • ett projektförslag
  • en muntlig redovisning
  • en fallstudierapport.

Komplettering av examinerad studentprestation kan komma att medges. Möjligheten till komplettering bedöms individuellt och beslutas av examinator. Komplettering sker genom de uppgifter som examinator bestämmer och inom angiven tidsram.

Frånvaro vid examinerande moment kan komma att ersättas med annan examinationsform efter examinators bedömning.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Studenterna ges möjlighet att utvärdera kursen anonymt i samband med kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Kursen förutsätter tillgång till dator med kamera och mikrofon samt internetuppkoppling.

Eventuella kostnader för studentens egna projekt bekostas av studenten.