Examensarbete i pedagogik
Bachelor Thesis in Education
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs och kan ingå i Pedagogik, kandidatprogram (S1PED).
Huvudområden:
Pedagogik
Pedagogik och diaktik.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Minst 60 hp i huvudområdet pedagogik. Därtill krävs godkänd PEDG09 Vetenskapsteori och metod 15hp eller motsvarande kunskaper.
Innehåll
Syftet med denna kurs är att studenten ska fördjupa sina kunskaper inom ämnet pedagogik genom ett självständigt genomfört examensarbete. I kursen ska studenten i samråd med sin handledare välja ut ett lämpligt studieområde att fördjupa sig i. Arbetet genomförs av två studenter tillsammans.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Formulera en problemställning som är förankrad i pedagogikämnets vetenskapliga grunder
- Redogöra för och använda sig av tidigare forskning inom det valda forskningsområdet vid formulering av forskningsfrågan
- Visa en metodologisk medvetenhet
Färdigheter och förmåga
- Beskriva, motivera och kritiskt argumentera för val av empiriskt material i relation till arbetets problemställning
- Självständigt söka, samla, analysera och kritiskt tolka empiriskt material av relevans för arbetets problemställning
- På ett väldisponerat och följbart sätt skriftligt redogöra för arbetets resultat och slutsatser
- På ett reflekterande sätt försvara och diskutera de argument som förs fram i den egna uppsatsen samt på motsvarande sätt opponera på en annan uppsats
- Planera en realistisk tidsram för examensarbetet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Diskutera uppsatsens kunskapsbidrag i relation till tidigare forskning
- Diskutera uppsatsens betydelse i relation till relevanta sammanhang, exempelvis utbildning, samhälle och arbetsliv
- Bedöma och reflektera över studiens forskningsetiska förutsättningar och implikationer
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Examensarbetet genomförs av studenter som ett självständigt arbete i par under handledning av utsedd handledare. Handledning ges enskilt eller i grupp i en omfattning som kursledaren anvisar. Parallellt med uppsatsarbetet ansvarar varje student för att upprätta en individuell loggbok där det framgår hur arbetet och ansvaret för uppsatsarbetets olika moment fördelas. Kursen består även av ett introducerande seminarium där generella frågor i relation till uppsatsskrivande behandlas.
Undervisningsspråk: svenska.
Examinationsformer
Kursen examineras genom författandet av en uppsats samt genom att försvara uppsatsen på ett seminarium. Underlaget ska vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Varje student lämnar i samband med uppsatsseminariet in en individuellt författad loggbok där ansvars- och arbetsfördelning framgår. En del av examinationen består också i att opponera på annan uppsats.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betygskriterier anges i kursguide.
Kursvärdering
Kursvärdering görs i relation till kursens lärandemål och innehåll och genomförs i slutet av kursen genom en anonym, individuell skriftlig enkät på Göteborgs universitets lärplattform.
Övriga föreskrifter
Tillgång till dator och internetanslutning krävs för kursens genomförande