Evolutionär Genomik
Evolutionary Genomics
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en biologikurs på avancerad nivå som ingår i masterprogrammet i Bioinformatik. Kursen ges även som fristående kurs som kan ingå i t.ex. masterexamen i biologi, molekylärbiologi eller marinbiologi.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända kurser om minst 120 hp (eller motsvarande) inom något av följande områden: naturvetenskap (inklusive matematik), medicin eller farmaci. Grundläggande kunskaper i programmeringsspråken command-line och Python, motsvarande till exempel kurs BIO511, Bioinformatik i Genomik.
Kunskaper i Engelska till nivån Engelska 6/Engelska Kurs B från Svenska Gymnasieskolan, eller certifiering via ett internationellt erkänt prov, till exempel TOEFL eller IELTS eller motsvarande.
Innehåll
Kursen lär ut hur levande organismers arvsmassa förändras över tid och hur dessa förändringar driver livets evolution och variation, såväl som evolutionära sjukdomar, såsom cancer och infektion. Kursinnehållet befinner sig i gränsområdet mellan molekylärbiologi, evolution och ekologi, och genetik och är lämplig för studenter som siktar på en karriär inom något av dessa områden. Kursen riktar sig särskilt till studenter som tänker sig en framtid inom bioinformatik, bioteknik, bevarandebiologi, medicinisk diagnostik (t.ex. såsom sjukhusgenetiker), cancer eller infektionsbiologi, eller avelsindustri. Kursdeltagarna lär sig att använda bioinformatiska och statistiska verktyg för att fastställa och analysera genetiska varianter och deras frekvens samt att koppla genetiska varianter till livsduglighet och egenskaper. Kursen innefattar omfattande praktisk problemlösning samt läsning, diskussion och presentation av primärliteratur inom nyckelämnena.
Kursen är uppdelad i delkurser;
Delkurs 1; Evolutionsgenomik, teori, 10 högskolepoäng
Delkurs 2; Evolutionsgenomik, bioinformatisk praktik, 3 högskolepoäng
Delkurs 3; Evolutionsgenomik, problemlösning, 2 högskolepoäng
Mål
Efter genomgången kurs kommer studenterna att kunna;
Kunskap och förståelse
- Beskriva och förstå hur det genetiska innehållet i arter och individer är uppbyggt och förändras.
- Beskriva och förstå hur genetiska varianter uppstår och skiftar i frekvens inom populationer, inklusive de centrala principerna för evolutionär genomik, populationsgenomik, molekylär phylogeni och molekylär evolution.
- Beskriva och förstå principerna för vanliga metoder inom dessa områden, inklusive deras för- och nackdelar.
Färdigheter och förmåga
- Presentera, förklara och diskutera aktuella ämnen och frågor inom evolutionär genomik, populationsgenomik och molekylär evolution.
- Fastställa och analysera genetiska varianter från arvsmassedata.
- Tolka data för genetiska variationer presenterad i vanliga format.
- Koppla genetiska varianter till livsduglighet och egenskaper baserad på frekvensdata.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kritiskt granska och utvärdera vetenskaplig litteratur inom evolutionär genomik, populationsgenomik och molekylär evolution.
- Diskutera och resonera kring hur genetiska varianters frekvensförändringar påverkar livets utveckling och individers och populationers hälsa.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Delkurs 1; Föreläsningar och litteraturseminarier.
Delkurs 2; Datorbaserade bioinformatiska laborationer.
Delkurs 3; Problemlösningsövningar.
Examinationsformer
Delkurs 1; Skriftlig tentamen, presentation och diskussion av primärliteratur på literaturseminarier.
Delkurs 2; Labrapport.
Delkurs 3; Inlämning av problemlösningsövningar.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
Delkurs 1; Betygsskalan omfattar Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Resultat på skriftlig tentamen är värd 90% av betyget, resultat på litteraturseminarier är värd 10% av betyget.
Delkurs 2; Betygsskalan omfattar Godkänd (G) och Underkänd (U). Godkänd labrapport krävs för betyget G.
Delkurs 3; Betygsskalan omfattar Godkänd (G) och Underkänd (U). Godkända problemlösningsövningar krävs för betyget G.
Slutbetyg; Betygsskalan för kursen omfattar: Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
Godkänt resultat på helkurs ges vid Godkänt resultat på Delkurs 1-3. Väl Godkänt resultat på helkurs ges vid Väl Godkänt resultat på Delkurs 1 samt Godkänt resultat på Delkurs 2 och 3.
Kursvärdering
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Kursen ersätter BIO442 (Evolutionär Genomik ). BIO514 och BIO442 kan inte samtidigt ingå i en examen, eller ingå i var sin examen där den ena bygger på den andra.