Byggd miljö och samtidens utmaningar
Built environments and contemporary challenges
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ingår i masterprogrammet i kulturvård och kan även ges som fristående kurs.
Kursen kan ingå i följande program: 1) Masterprogram i kulturvård (N2KUV)
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs en kandidatexamen i kulturvård (180 hp) eller motsvarande. Studenter med annan akademisk bakgrund med relevans för ämnesområdet kulturarv motsvarande minst examen (180 hp) kan efter prövning ges tillträde till kursen.
Innehåll
Syftet med kursen är att undersöka komplexa frågeställningar som behöver hanteras av den professionella kulturvården, med särskilt fokus på hållbar förvaltning och utveckling av byggda miljöer.
Bevarande av bebyggbyggelsemiljöer omfattar att bidra till samhällets krav på en utveckling av hållbara livsmiljöer. Olika typer av utmaningar, så som klimatförändringar, storskaliga stadsomvandlingar, industrietableringar, men också turism eller underutnyttjande av kulturmiljöer, påverkar också behoven av olika typer av kulturvårdande insatser. Detta leder i sin tur ofta till målkonflikter mellan olika samhällskrav och olika aktörers intressen och prioriteringar. För att effektivt hantera dessa utmaningar krävs ett tvärdisciplinärt förhållningssätt och samverkan mellan olika professioner och intressegrupper.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
• Redogöra för och förklara centrala begrepp och teoretiska grunder inom kulturvård, arkitektur, och samhällsplanering,
• Visa fördjupad kunskap om ramverk för hållbar utveckling på olika administrativa nivåer,
Färdigheter och förmåga
• Analysera komplexa bebyggelsemiljöer och bedöma utmaningar och möjligheter att bevara och utveckla dess kulturvärden,
• Identifiera nyckelfaktorer och -aktörer som påverkar bevarandet av den byggda miljön,
• Självständigt söka och välja ut relevant information för att utforma strategier som integrerar kulturmiljöperspektiv i planeringsprocesser,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Kritiskt reflektera över målkonflikter kopplade till bevarande av bebyggelsemiljöer, särskilt i förhållande till övergripande planerings- och utvecklingsmål,
• Problematisera hur hållbar utveckling som övergripande samhällsstrategi samspelar med kulturmiljöarbete i ett lokalt sammanhang, samt
• Presentera och kommunicera bevarandemål och strategier till målgrupper utan specialistkunskap inom området.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen består av föreläsningar, seminarier, workshops, projektarbeten, studiebesök och/eller studieresor. Studierna genomförs både i grupp och individuellt. Kursen kräver aktivt deltagande i projekt, seminarier och workshops.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Examination 1: Individuell skriftlig uppgift (Individual written assignment), 5 hp
Examination 2: Seminarier (Seminars), 2 hp
Examination 3: Projektuppgift (Project assignment), 8 hp
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
På provmoment 1 ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).
På provmoment 2 och 3 ges något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U).
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs betyget Godkänd (G) på Provmoment 1, 2 och 3. För betyget Väl godkänd (VG) på kursen krävs betyget Godkänd (G) på provmoment 2 och 3 och Väl godkänd (VG) på provmoment 1.
Kursvärdering
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Kostnader:
Studenten svarar själv för kostnader för litteratur, förbrukningsmaterial, personliga verktyg samt personlig skyddsutrustning. Extra kostnader kan tillkomma i samband med studier på annan ort, studiebesök eller studieresa.
Arbetsmiljö:
Riskidentifiering och Arbetsmiljöverkets tillämpliga AFS framgår av Kursguiden. Läs mer: http://medarbetarportalen.gu.se/miljohandbok/Policy/Miljö
Miljö och hållbar utveckling:
Göteborgs universitets miljöledningssystem är certifierat enligt ISO 14001 och EMAS. Det innebär att vi på institutionen och fakulteten arbetar med miljöfrågor på ett strukturerat och långsiktigt sätt. Varje år genomförs både intern och extern miljö-revision av universitetets verksamhet.
Kvalitetssäkring:
Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.