Artificiell intelligens med Python som verktyg
Artificial Intelligence with Python as a Tool
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som en fristående kurs.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs genomgångna kurser i programmering motsvarande minst 5 hp, i matematik (inklusive linjär algebra) motsvarande minst 15 hp samt i fysik motsvarande minst 15 hp.
Innehåll
Kursen ger kunskaper om artificiell intelligens (AI) med verktyget Python.
- Komplexa datastrukturer, objekt och algoritmer
- Datahantering med hjälp av inbyggda funktioner samt tilläggspaket
- Programmera och organisera större program med moduler
- Programmering i en utvecklingsmiljö, s.k. IDE
- Tillämpningar inom artificiell intelligens, maskininlärning och neurala nätverk (så kallad AI i vardagsspråk)
- Koppla programmering mot AI och hur det idag används som språk vid AI applikationer Läsa, förstå, skapa, felsöka, testa och förbättra programkod
- Problemlösning med hjälp av programmering
- Simulering av statistiska problem
- Programmering som stöd i problemlösning och modellering på nivå för gymnasiet eller högstadiet
- Orientering i relevant ämnesdidaktisk forskning för tillämpning av AI och programmering i Python inom främst ämnet fysik
- Relation mellan Python och andra imperativa och funktionella programmeringsspråk
- Aktuella applikationer av AI i vardagen, t.ex. baserade på språkmodeller
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva vad som menas med programmering i allmänhet och Python specifikt
- redogöra för olika datastrukturer i Python och vad de lämpar sig till beskriva hur ett strukturerat program är upplagt utifrån en AI-kontext
- redogöra för vilka tilläggspaket som kan underlätta datahantering
- relatera hur matematik samt fysik eller teknik på grundnivå hanteras i Python
- redogöra för tillämpningar inom artificiell intelligens, maskininlärning och neurala nätverk (så kallad AI i vardagsspråk)
Färdigheter och förmåga
- tillämpa metoder för att skapa program i textbaserad miljö och kunna reflektera över arbetssätt med programmering
- skapa program utifrån problemställningar inom AI
- läsa, förstå, felsöka, testa och förbättra program samt använda en utvecklingsmiljö, s.k. IDE, för att effektivisera programmeringen
- utveckla metoder för att använda AI och programmering i sin undervisning, inklusive att kunna identifiera moment och innehåll i kurs-/ämnesplan där AI och programmering är ett användbart verktyg
- demonstrera hur AI och programmering via Python kan användas i en undervisningssituation och kan introduceras för elever
- lösa enklare problem inom dataanalys, simulering och maskininlärning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- bedöma vilka fördelar och nackdelar det finns med att använda Python
- reflektera över hur artificiell intelligens påverkar samhället på olika sätt
- argumentera för vilka risker det innebär att förlita sig på numeriska datorberäkningar
- orientera sig i relevant ämnesdidaktisk forskning för att använda AI och programmering i sin undervisning
- reflektera över riskerna med generativ AI
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Praktiska övningar och genomgång av grundläggande begrepp inom maskininlärning med Python sker i normalfallet via digitala träffar på distans. Det mesta av arbetet förväntas studenterna klara av självständigt och kollegialt mellan kursträffarna. Support sker på distans via lärplattformen och via digitala träffar. Studenterna förutsätts ha tillgång till egen bärbar persondator. Arbetet i kursen består av föreläsningar, praktiskt arbete och laborationer. Ett större projekt ingår i kursen.
Examinationsformer
Kursen examineras i projektform med muntliga och skriftliga inslag. Kursträffarna innehåller examinerande moment som krävs för att bli godkänd på kursen.
Del 1. Projekt, 4,5 hp.
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
Del 2. Laborationsuppgifter, 3 hp.
Betygsskala: Godkänd (G), Underkänd (U)
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För betyg VG på hela kursen krävs betyg VG i del 1 "Projekt" samt betyg G i del 2 "Laborationsuppgifter".
För betyg G på hela kursen krävs betyg G i motsvarande examinationsmoment för ovan nämnda delar.
Kursvärdering
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.