Fotografi av björkstammar framför skog.

"Hantverksekonomi och organisation". Ett ambulerande symposium 2-4 maj 2024

I samarbete med Craft Days 2024 arrangerar det EU-finansierade projektet Hephaestus ett symposium om hantverksekonomi och organisation. Under två dagar samlas forskare och utövare till en gemensam reflektion om hantverk, dess ekonomi och organisation.

Det finns ett nyvaket intresse för hantverk i samhälle och politik. Det EU-finansierade forskningsprojektet Hephaestus har därför bjudit in forskare och utövare till en gemensam reflektion om hantverk, dess ekonomi och organisation, till ett tvådagars ambulerande symposium, "The economy and organization of Craft", 2-4 maj.

EU:s satsning The New European Bauhaus och den svenska nationella satsningen Gestaltad Livsmiljö betonar den roll som hantverk och andra former av kreativt arbete, som konst, design och arkitektur, har för utvecklingen av ett hållbart och inkluderande samhälle. Denna politiska vision sammanfattas "vackert |hållbart | tillsammans" (ur New European Bauhaus).

Detta symposium fokuserar på hantverksekonomi och organisation som angelägna frågor att utreda både för hantverket och för samhället i stort. Hantverksekonomin är rik på både nya och traditionella former av organisering där estetik, ekologi och etik (omsorg) på olika sätt korsar ekonomin. I denna skärningspunkt spelar hantverkets materialitet, som är både naturlig och teknisk (gammal och ny teknik), en viktig roll utöver, eller kanske genom, den så omtalade handtillverkningen.

Hantverk och samhällsutveckling

De senaste decenniernas designboom och estetiseringen av konsumtion vittnar om att förhållandet mellan estetik och ekonomi blivit allt viktigare för användarnas, medborgarnas och konsumenternas bedömning av vad som är värdefullt. De ekologiska och etiska dimensionerna av hantverksorganisering väcker också intressanta frågor om förhållandet mellan hantverk och samhällsutveckling. Ofta erbjuder hantverk alternativ till lokala och samhällsbaserade former för att organisera ekonomin, där hantverkskultur, -natur och -företag spelar en central roll.

Konsthantverkarens arbetsvillkor

Även om Hephaestus-projektet lyfter fram och förklara dessa dimensioner av konsthantverkets positiva bidrag till samhället och hållbarheten, är konsthantverkets ekonomi och organisation inte problemfri. Arbetsförhållandena för många hantverkare kan vara ekonomiskt osäkra och, särskilt för vissa hantverk, miljömässigt svåra. Vissa hantverk är också organiserade i traditionella, ojämställda samhällen. Vi ser ett behov av att kollektivt också diskutera de problematiska dimensionerna av hantverksekonomi och organisation och hur de utvecklas i praktiken.

Forskare och praktiker reflekterar tillsammans 2-4 maj, 2024

Genom att sammanföra en internationell grupp av forskare och utövare i symposiet "The economy and organization of Craft", 2-4 maj reflekterar bidragsgivarna till vårt symposium över de olika sätt på vilka hantverk utövas och organiseras i Europa och andra kontinenter och om dess relationer till den ekonomiska, politiska och kulturella historien i de ekosystem där det utvecklas. Bakom det övergripande paraply som skapas av den engelska termen craft finns det i själva verket ett antal lokala variationer och översättningar av crafts, som vi vill föra fram till debattbordet.

Till symposiet inkom det bidrag från 12 länder och varav 26 valdes ut, som på olika sätt presenteras i det ambulerande symposiet.

Utställningar och invigningstal är öppna för allmänheten

Symposiet presenterar också två utställningar som ett sätt att reflektera över konsthantverkets ekonomi och organisation. Elke Krasny inviger utställningar och symposiet med ett invigningstal.

• Elke Krasny, professor vid konstakademi i Wien, inviger symposiet och utställningar på Röhsska med talet Crafting public space.
  • Semblance på Röhsska museet, curaterad av Rob Curran, Alice Kettle och Jokum Lind Jensen och Craft
  • A brave new world. Tales from a divergent history, curerad av konstnärsduon D20.

Symposiet arrangeras av:

Elena Raviola, Helena Hansson, Karl Hallberg, Samantha Hookway, Ulises Navarro Aguiar och Natalie Novik (arrangörsteamet vid Göteborgs universitet) och Marta Gasparin (projektägare Hephaestus).

Läs mer om det Eu-finansierade forskningsprojektet Hephaestus