Image
människor som håller upp skyltar med ord
Photo: Margaretha Häggström
Breadcrumb

Education for resilience and sustainability

Forskningsprojekt

Short description

Utgångspunkt för projektet grundades i de utmaningar som Agenda 2030 ställer, med fokus på utbildning för hållbar utveckling och globalt medborgarskap, samt i behov av att utveckla utbildning för grundskoleelever mot en pluralistisk pedagogik. Skolor i Sverige, Slovenien och Finland har deltagit. Göteborgs universitet, med forskningsledare Margaretha Häggström, högskolan i Østfold med en forskargrupp bestående av fyra forskare, och Åbo Akademi genom Ann-Catherine Henriksson har utgjort projektets forskargrupp.

Projektet har utvecklat elevaktiva undervisningsformer som främjar och stödjer känslan av agens, som syftat till att öka medvetenheten om hållbarhet.

Projektets resultat och material finns på www.storyline.se

Projektets forskning har mynnat ut i:

Som en utveckling av projektet har Backatorpsskolan i Göteborg fortsatt att utveckla sina undervisningsformer och pedagoiska förhållningssätt. Detta arbete kommer Margaretha Häggström att följa i en följeforskningsstudie med start hösten 2023.

Filmer
Storyline at Backatorpsskolan, Sverige: https://storyline.education/filmer/film10
Storyline at Katarinaskolan, Finland: https://storyline.education/filmer/film12
Storyline at Osnovna šola Ob Rinži Kočevje, Slovenien: https://storyline.education/filmer/film14
Varför arbeta med Storyline som medel för hållbar utveckling?: https://storyline.education/filmer/film16

Publikationer 
Titel: Utilizing a storyline approach to facilitating pupils’ agency in primary school sustainability education context. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00958964.2022.2067110
Titel: Primary school students’ perceptions of a sustainable future in the context of a Storyline project. https://journals.helsinki.fi/lumat/article/view/1879/1813