Talmotoriska störningar hos barn och ungdomar - bedömning och intervention
Om utbildningen
Kursen syftar till att ge en fördjupad kunskap kring (logopedisk) analys, bedömning, diagnostik samt intervention av talmotoriska störningar hos barn och ungdomar. Orsaksteorier, differentialdiagnosticering samt principer för olika interventionsmetoder i relation till klinisk verksamhet har särskild tonvikt under kursen.
Undervisning kommer att ske genom föreläsningar, seminarier och grupparbete. Innan första kurstillfället ska studenten ha tagit del av inspelat material och artiklar.
Lärare på kursen är Åsa Mogren och AnnaKarin Larsson från Göteborgs universitet samt Susanne Rex (Region Skåne) och Ann Malmenholt (Karolinska Institutet).
Begränsat antal kursplatser. Kursen ges med förbehåll att det är tillräckligt många sökande.
Behörigheter och urval
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs logopedexamen
Urval
Högskolepoäng, max 165 hp.
Så är det att plugga
Undervisningen
Två heldagar på campus Medicinareberget den 23-24 oktober samt en examinationsdag den 4 december 2024. Ytterligare två dagar, 7-8 november, är schemalagda för eget arbete i grupp på distans.
I kursen ingår arbete i grupp som redovisas med en skriftlig rapport samt en muntlig redovisning av denna vid sista tillfället.