Internationellt masterprogram i utbildningsvetenskaplig forskning
International Master's Programme in Educational Research
Om utbildningsplanen
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Syfte
Programmet förbereder studenterna för att genomföra utbildningsvetenskaplig forskning. Studierna genomförs i en internationellt sammansatt studentmiljö som avser att vara en berikande faktor. Genom programmet utvecklar studenterna förståelse för centrala utbildningsvetenskapliga forskningsteman. Fokus ligger på utbildning och lärande som enskilda, interaktiva och kollektiva processer och programmet ger en omfattande översikt av fältet med vetenskapliga undersökningar med anknytning till utbildningsvetenskaplig forskning och dess tillämpning.
Behörighetskrav
Lärarexamen (om minst 180 hp) eller kandidatexamen i ett huvudområde inom områdena utbildningsvetenskap, samhällsvetenskap eller humaniora samt engelska 6 eller engelska, nivå 2.
Examen och huvudområde
Utbildningen leder till Filosofie masterexamen med huvudområdet Pedagogik med inriktning mot utbildningsvetenskaplig forskning (Degree of Master of Science (120 credits) with a major in Education with Specialization in Educational Research).
Innehåll
Internationella masterprogrammet i utbildningsvetenskaplig forskning är ett tvåårigt program med heltidsstudier (120 hp). Programmet är tillgängligt för studenter internationellt och nationellt i Sverige. Programmet utgår från det breda utbildningsvetenskapliga forskningsområdet, med dess varierande perspektiv, teorier och metoder. Förutom att lära sig om forskningstraditioner och forskningsmetoder som ofta används inom utbildningsvetenskapen, ska studenterna aktivt utveckla sin egen identitet som forskare. Studenterna introduceras till utbildningsforskning som reflexiv eller "identitetsskapande" praktik, genom att studera forskningsprojekt och att diskutera de med forskare. Under utbildningens sista termin genomförs en masteruppsats (30 hp) under handledning av forskningsaktiva handledare.
Programmet innehåller följande sju obligatoriska kurser:
År 1
- Introduktion till utbildningsvetenskaplig forskning, 15 hp
- Kvalitativa ansatser till utbildningsvetenskaplig forskning, 15 hp
- Kvantitativa metoder i utbildningsvetenskaplig forskning, 15 hp
- Introduktion till utbildningsvetenskaplig forskningspraktik, 15 hp
År 2:
- Att läsa utbildningsvetenskaplig forskning och teori, 15 hp
- Att skriva forskningsplaner inom utbildningsvetenskap, 15 hp
- Masteruppsats i utbildningsvetenskap, 30 hp
Mål
Generella mål för masterexamen
Kunskap och förståelse
För masterexamen ska studenten
-
visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
-
visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För masterexamen ska studenten
-
visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
-
visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
-
visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
-
visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen ska studenten -
visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
-
visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
-
visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Lokalt mål -
visa förmåga att bedöma hållbarhetsaspekter i utbildningsvetenskaplig forskning.
Hållbarhetsmärkning
Övergångsbestämmelser
Student som är antagen till programmet enligt tidigare utbildningsplan har möjlighet att ansöka om att tillgodoräkna tidigare godkända kurser.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråket är engelska.
Inom programmet ges kontinuerligt möjlighet till kursvärderingar. Resultat av kursvärderingar används för att utvärdera pågående kurser samt utveckling av programmets kurser. Resultatet av kursvärderingar kommuniceras till studenter i pågående kurs samt till kommande studenter. En programutvärdering utförs i slutet av utbildningen.
Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.
Platsgaranti
Studenter som följer masterprogrammet i normal studietakt (helfart) har generell platsgaranti på kurserna inom programmet under förutsättning att studenten i fråga är behörig till kursen/kurserna