Vetenskapsteoretiska perspektiv på samverkan och standardisering
Om utbildningen
Kursen ger vetenskapsteoretiska perspektiv på ansträngningar att
samordna grupper av aktörer med olika kompetensprofiler, arbetsvillkor
och professionella intressen. Tre viktiga skolbildningar inom den breda
traditionen konstruktivistiska vetenskapsstudier ställs mot varandra.
Perspektiven skiljer sig åt med avseende på det handlingsutrymme
aktörer antas ha, den roll materiella entiteter tillskrivs, och
betydelsen av professionellt omdöme.
Behörigheter och urval
Förkunskapskrav
Kandidatexamen om 180 hp eller motsvarande, eller 90 hp samt godkänt resultat på någon av kurserna VT1101, VT1102, VT2106 eller VT2107, eller godkänt resultat på grund-, fortsättnings- och fördjupningskurs i filosofi eller idéhistoria. Behörig är också den med utländsk examen eller som bedöms ha motsvarande förkunskaper enligt tidigare studieordning.
Urval
Högskolepoäng, max 225 hp
För antagning till sommaren 2021 och framåt gäller följande urval: högskolepoäng, max 165 hp.