Världens historia i globalt perspektiv

HI1066
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om utbildningen

Vad är globalisering och när inleddes den? I vad mån förändrar ett globalt perspektiv den gängse historieskrivningen? Hur har det lokala relaterat till det globala under olika perioder och i olika regioner? Med dessa frågor som utgångspunkt erbjuder kursen "Världens historia i ett globalt perspektiv" en bred orientering av hur handel, migrationer och krig liksom nätverk och identiteter som överskrider stats- och nationsgränser har format samhällen och individers livsvillkor från äldsta tid till idag. Tyngdpunkten ligger genomgående på kommunikationer, kontakter och konflikter mellan olika delar av världen. Kursen är i första hand, men inte enbart, avsedd som fortbildningskurs för lärare och andra yrkesgrupper med behov av grundläggande historiska kunskaper.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Så är det att plugga

Lokaler

Du hittar Institutionen för historiska studier i Humanistens lokaler på Renströmsgatan 6. Vår personal sitter på plan 5 och 6.