Tal-, språk- och kommunikationsutveckling och pedagogiska konsekvenser
Om utbildningen
Med utgångspunkt i olika perspektiv behandlar kursen språkets betydelse för barn- och elevers utveckling samt hur variationer i språkutvecklingen påverkar såväl kommunikativ- såsom talspråklig förmåga. Med typisk språkutveckling som bakgrund görs jämförelser med avvikande och försenad språkutveckling. Kursen behandlar olika sätt att följa upp, kartlägga och bedöma kommunikativ och språklig utveckling liksom kompetens att formulera språkutvecklande åtgärder på olika nivåer och i samverkan med olika professioner. Vidare fokuserar kursen sambandet mellan lärandemiljö och språklig utveckling.
Behörigheter och urval
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs specialpedagog-/speciallärarexamen, logopedexamen eller psykologexamen.
Urval
Vid urvalet till kursen ges förtur till sökande med psykolog- eller logopedexamen, så att 20 % av platserna på kursen går till sökande med psykologexamen och 20 % av platserna går till sökande med logopedexamen. När detta tak nåtts gäller ordinarie urvalsmodell och samtliga sökande konkurrerar på samma villkor.