Systematiskt utvecklingsarbete med fokus på digitalt deltagande i yrkesutbildning

Kurspaket
2DYRK
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Distans
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-29409
Tillfället är inställt

Om utbildningen

Detta är ett kurspaket som innefattar två kurser. Kurserna, som riktar sig till verksamma yrkeslärare i första hand, men även ämneslärare verksamma i yrkesutbildning, erbjuder ett stöd i att hitta de formerna som är mest lämpliga i den verksamhet och de kurser som lärarna undervisar i. Kursernas innehåll syftar till att leda lärandet i en riktning där deltagarna kan fördjupa sin kunskap om digitalt lärande.

Kurspaket 2DYRK

Kursen DYRK01 Systematiskt utvecklingsarbete med digitalt yrkesdidaktiskt fokus 5hp behandlar hållbara former för skolutveckling och utvärdering simulatorstödd undervisning. I kursen planeras, genomförs och utvärderas ett systematiskt utvecklingsarbete kopplat till identifierade behov i en yrkesutbildning. Kursen läses parallellt med DYRK03 Digitalt deltagande i yrkesutbildning 2,5 hp som behandlar teorier och begrepp om digitalt lärande och deltagande med fokus på olika typer av kommunikativa praktiker såsom digital literacy, digital närvaro, bedömning och återkoppling i digitala lärmiljöer.

DYRK01 Systematiskt utvecklingsarbete med digitaltyrkesdidaktiskt fokus 5hp
Kursplan
Kurslitteratur

DYRK03 Digitalt deltagande i yrkesutbildning 2,5 hp
Kursplan
Kurslitteratur

Behörigheter och urval

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Så är det att plugga

Undervisningen

Undevisningen sker helt online och kan kombineras i två olika kurspaket
som skapar möjlighet till både bredd och fördjupning genom att erbjuda ett
innehåll där teoretiska inslag kan direkt appliceras i verksamheten. Kurserna
bygger på idén om att flertal uppgifter är knutna till lärarens
undervisningspraktik. Uppgifterna ska kunna genomföras som en del i planeringen
av undervisningen men även vara ett led i det egna kvalitetsarbetet.