Andre vice talman Lotta Johnsson Fornarve presenterar.
Riksdagens andre vice talman Lotta Johnsson Fornarve berättade om riksdagens firande av demokratijubileet.
Foto: Anna-Karin Lundell

Statsvetarstudenter diskuterade demokrati med talman och landshövding

Idag fredag den 12 november 2021 besökte riksdagens andre vice talman Lotta Johnsson Fornarve och landshövdingen i Västra Götalands län, Anders Danielsson, Statsvetenskapliga institutionen för att delta på seminariet Demokratins utmaningar.

Program för seminariet Demokratins utmaningar:

• Lotta Johnsson Fornarve, riksdagens andre vice talman, presenterade besöket som kallas talmansresa, och berättade om riksdagens firande av den svenska demokratin som fyller 100 år.
  • Maria Solevid, docent, Statsvetenskapliga institutionen, berättade om ungas och äldres demokratiska deltagande.
  • Lena Wängnerud, professor, Statsvetenskapliga institutionen, talade på temat demokrati och samhällsoro.
  • Måns Hurtigh, student på Europaprogrammet, Stina Östrand och Lirigzon Karaqica, båda studenter på masterprogrammet i statsvetenskap, genomförde varsin presentation på temat demokratins aktuella utmaningar.
  • Gemensam diskussion och frågor från publiken.