Språkteknologiresurser
Language technology resources
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen kan ingå i följande program: 1) Språkteknologi, masterprogram (H2LTG), 2) Språkteknologi, masterprogram (H2MLT) och 3) Applied Data Science masterprogram (N2ADS).
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkänt resultat på alla fyra kurserna:
- LT2001 Introduktion till programmering 7,5 hp
- LT2002 Introduktion till formell lingvistik 7,5 hp
- LT2003 Grundläggande språkteknologi 15 hp (eller LT2123 Grundläggande färdigheter för språkteknologi 7,5hp samt LT2124 Teman i datalingvistik och språkteknologi 7,5hp)
- LT2212 Statistiska metoder 7,5 hp (eller LT2222 Maskininlärning för statistisk datalingvistik: inledning 7,5hp)
eller motsvarande.
Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Engelska 6.
Innehåll
Kursen ger fördjupade kunskaper inom algoritmiska resurser för språkteknologi (eller språkteknologiverktyg) som t. ex. algoritmer för betydelseinduktion och disambiguering, inlärningsalgoritmer och nivåklassificering av meningar. Språkteknologiresurser, så som korpusar, lexikon, syntax och text samt språkmodeller behandlas i samband med relevanta algoritmer. Kursen är tematiskt organiserad i följande huvuddelar:
- Algoritmiska resurser för språkteknologi
- Avancerade språkteknologiska problem inom textbaserad språkteknologi
- Användning av resurser i språkteknologisk forskning och utveckling
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för vilka typer av algoritmer som används inom språkteknologisk forskning och utvecklingsarbete och välja passande algoritmer för ett givet problem,
- redogöra för utmaningar och öppna problem inom avancerade textbaserade språkteknologiska problem,
- redogöra för existerande språkteknologiska och datavetenskapliga algoritmer och deras möjliga applikation på nämnda problem,
- redogöra för existerande resurser och algoritmer och förstå hur dessa kan kombineras för att tackla nya problem och ändamål,
- redogöra för utvärderingsmodeller samt deras begränsningar, för- och nackdelar,
Färdigheter och förmåga
- välja, vidareutveckla eller anpassa algoritmer, verktyg eller resurser för ett givet ändamål och domän,
- använda åtminstone någon existerande implementation av en algoritm eller ett verktyg alternativt en resurs,
- välja utvärderingsmodell baserat på givet problem och ändamål,
- utföra arbete enligt en på förhand bestämd tidplan.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- bedöma om en viss algoritm, verktyg eller resurs kan användas för ett givet ändamål och domän,
- tolka utvärderingsresultat i förhållande till ett givet ändamål och domän,
- motivera valet och behovet av en viss resurs för ett givet ändamål och domän.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen ges i form av föreläsningar, laborationer, inlämningsuppgifter, seminarier, projekt, övningar, eget arbete, eller arbete i grupp.
Två lektioner i veckan de första fyra veckorna, därefter eget arbete med projekten. Under projektarbetet finns möjlighet att träffa och diskutera med föreläsarna. Inlämning och projektredovisning i slutet av kursen.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Kursen examineras genom en kursuppsats och en muntlig presentation. Obligatorisk närvaro kan gälla för vissa kursmoment.
Rättande lärare kan begära komplettering av examination.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För betyget Godkänd på kursen krävs godkänd kursuppsats och muntlig redovisning av kursuppgiften. För betyget Väl godkänd på kursen krävs väl godkänd kursuppsats och godkänd muntlig redovisning av kursuppgiften.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat kursen ges möjlighet att anonymt framföra erfarenheter av och synpunkter på denna i en kursvärdering. En sammanställning av kursvärderingen och kursansvarig lärares reflektion tillgängliggörs för studenterna inom rimlig tid efter kursslut. Nästa gång kursen ges presenteras sammanställningen och eventuella genomförda åtgärder.
Övriga föreskrifter
Kursen kräver tillgång till dator (eller motsvarande) med internetuppkoppling.
Kursen får ej ingå i examen tillsammans med kursen LT2304.