Studenter tittar på film
Foto: Natalie Greppi

Sök till Konstnärligt masterprogram i film

Detta program är öppet för anmälan fram till 15 januari 2024.

Arbetsprovsinstruktioner inför hösten 2024

Alla delar av ansökan ska vara anonyma. Ta inte med ditt namn, adress eller andra personuppgifter i materialet. Ansökan kan skrivas på engelska eller svenska. Vi föredrar om du skriver på engelska då delar av programmets bedömargrupp är engelsktalande.

Ditt arbetsprov till Konstärligt masterprogram i Film ska innehålla:

1. MOTIVATIONSBREV
(Max 3000 tecken)

I denna del av ansökan ska du beskriva dina professionella och kreativa skäl för att gå en masterutbildning. Förklara varför du är intresserad av en utbildning med fokus på forskning inom film och varför specifikt det konstnärliga masterprogrammet i Film vid HDK-Valand.

Din beskrivning ska inkludera:

a) En kort redogörelse av din utbildningsbakgrund och din konstnärliga praktik.

b) En beskrivning av din förståelse av masterprogrammet i Film vid HDK-Valand.

c) En beskrivning av de frågor eller funderingar som motiverar ditt intresse för masterprogrammet i Film.

d) En översikt över hur masterprogrammet i Film vid HDK-Valand kommer att bidra till dina framtida yrkesmässiga ambitioner.

2. REDOGÖRELSE OM DIN FILMPRAKTIK:
(Max 3000 tecken)

I denna del ska du beskriva och reflektera över din film-/visuella praktik och vad som inspirerade dina projekt och processer. Beskriv följande områden i ditt svar:

a) Beskriv de filmer eller visuella projekt du har skapat eller varit involverad i. Var tydlig med din roll i varje projekt.

b) Beskriv motivationen bakom skapandet av dessa filmprojekt.

c) Beskriv din konstnärliga metod/er för utvecklingen och produktionen av dina filmprojekt. Koppla detta till dina valda arbetsprover (se nedan).

d) Beskriv möjliga forskningsfrågor som motiverar dina framtida projekt inom masterprogrammet i Film.

3. CURRICULUM VITAE, CV
(Max 1 sida, i pdf-format).

Lista din utbildning inklusive institutionernas namn samt start- och slutdatum för dina studier. Redogör för din professionella bakgrund, färdigheter, konst/filmografi, stipendier/priser etc. Beskriv tydligt din professionella roll i varje projekt som nämns i ditt CV.

4. ARBETSPROVER, MEDIA

Lägg till ett eller flera filmarbetsprover där du haft en avgörande professionell roll i skapandet. Din roll bör tydligt anges i eftertexten. Dina arbetsprover kan vara - utdrag från en längre film, fristående scener/sekvenser eller en kortfilm. Totalt får arbetsproverna inte överstiga 5 minuter.

Navigate to video: Lär känna de konstnärliga utbildningarna - följ med en student
Video (01:00)
Lär känna de konstnärliga utbildningarna - följ med en student
Foto: Natalie Greppi

Bedömning av arbetsprov

Tyngdpunkten läggs på den sökandes motivation och mål för denna utbildning.
Den sökandes förmåga att visa en koppling mellan valda filmsekvenser till motivation att vidareutbilda sig och sökandens professionella utveckling inom masterprogrammet.

Skicka in ditt arbetsprov

Skicka in ditt arbetsprov via vårt arbetsprovsverktyg SlideRoom

SlideRoom stänger vid midnatt (CET) dagen för deadline av arbetsprovet. När du har skickat in din ansökan får du ett bekräftelsemejl från SlideRoom.

Vi rekommenderar att du laddar upp ditt material senast 24 timmar innan deadline. Det är inte möjligt att skicka in arbetsprov efter att ansökningsperioden i SlideRoom har stängt.

Ansökan, urval och antagning

Dokumentation på avklarad kandidatexamen samt engelska 6

Se till att dina tidigare akademiska meriter finns registrerade på antagning.se. Om du behöver ladda upp kompletterande dokument som styrker din behörighet till programmet gör du detta på dina sidor på antagning.se. För mer information, se ladda upp rätt papper.

Om du inte har laddat upp komplett underlag kommer du att bedömas som obehörig.

Urval och antagning

Alla kompletta ansökningar bedöms av en bedömarjury som består av programansvarig och representanter från enheten som programmet tillhör.

Ett antal sökande går vidare till en personlig intervju. Besked om du har kallats på intervju skickas till den e-postadress du har uppgett på antagning.se.

Söka med reell kompetens
Om du inte har en kandidatexamen i film kan du ansöka om att bli bedömd via reell kompetens. Läs mer om hur du ansöker på Reell kompetens - En annan väg till behörighet. Ansökan ska vara inkommen senast sista ansökningsdag.

HDK-Valand kan bevilja reell kompetens om det bedöms att den sökande på annat sätt har visat att det finns förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen kan visas genom nedanstående:

• annan relevant utbildning.

• relevant yrkeserfarenhet eller annan praktisk erfarenhet.

• relevanta konstnärliga färdigheter och förmågor.

Viktiga datum

16 oktober 2023: Ansökningsperioden öppnar

15 januari 2024: Sista dag att ansöka till programmet på antagning.se

15 januari 2024: Sista dag att skicka in ditt arbetsprov i  SlideRoom