Student som arbetar med keramik
Foto: Rebecca Eskilsson

Sök till konstnärligt kandidatprogram i keramikkonst

Detta program är stängt för anmälan.

Arbetsprovsinstruktioner 2024

Ditt arbetsprov till kandidatprogrammet konsthantverk - keramikkonst ska innehålla:

1. Personligt brev
    Beskriv varför du söker till utbildningen i Keramikkonst på HDK-Valand. Berätta också om hur du ser på lera och keramik som konstnärligt uttrycksmedel och vad du förväntar dig av eller har för bild av utbildningen och yrkeslivet inom området. Brevet ska hållas anonymt. Max 3000 tecken.

2. Bakgrund och erfarenheter
    Lista kortfattat dina tidigare utbildnings- och/eller arbetslivserfarenheter som du anser är relevanta. Max 1500 tecken.

3. Gestaltningsuppgift
    Välj ett samtida eller historiskt keramikföremål. Visa med bild och beskriv varför du valt föremålet. 1–2 bilder, max 800 tecken.
    Gör en egen tolkning av det valda föremålet i valfritt material. Visa minst 2 bilder av denna tagna ur olika vinklar. Beskriv hur du arbetat med tolkningen av föremålet.
    2–4 bilder (du kan ha flera bilder på en sida), max 1000 tecke
    n.

Hitta ditt eget sätt att ta lösa uppgiften. Vi vill se DIN tolkning.

4. Referens och inspiration
    Presentera en konstnär som arbetar inom keramikkonst som har gjort intryck på dig och som inspirerat dig till att söka detta program. Beskriv den konstnär du har valt med 2 bilder på max 1 sida och text på max 800 tecken.

5. Valfria arbeten
    Visa valfria verk varav minst 3 är utförda i keramiska tekniker och material, minst 3 tvådimensionella arbeten (teckning, måleri, grafik etc.) därutöver arbeten i valfri teknik och material. Ange när de är gjorda, material, teknik och storlek. Max 8 sidor.

Ditt arbetsprov kan laddas upp som en pdf-fil, flera pdf-filer eller flera bildfiler.

Alla delar i din ansökan ska vara anonyma. Ta inte med ditt namn, adress eller andra personuppgifter i materialet.

Navigate to video: Lär känna de konstnärliga utbildningarna - följ med en student
Video (01:00)
Lär känna de konstnärliga utbildningarna - följ med en student
Foto: Natalie Greppi

Skicka in ditt arbetsprov

Skicka in ditt arbetsprov via vårt arbetsprovsverktyg SlideRoom. SlideRoom stänger vid midnatt (CET) dagen för deadline av arbetsprovet. När du har skickat in din ansökan får du ett bekräftelsemejl från SlideRoom.

Vi rekommenderar att du laddar upp ditt material minst 24 timmar före deadline. Det är inte möjligt att skicka in arbetsprov efter att ansökningsperioden i SlideRoom har stängt.

Bedömning av arbetsprov

Gruppen som bedömer dina arbetsprover värderar din konstnärliga gestaltningsförmåga genom:

• Din förståelse för det keramiska materialets konstnärliga möjligheter och dina förkunskaper inom keramikkonst.
  • Dina konstnärliga färdigheter gällande form, färg och komposition.
  • Din förmåga att tolka och lösa en gestaltningsuppgift samt motivera och beskriva dina val i en sådan.

Behörighet och urval

Alla kompletta ansökningar bedöms av en bedömarjury som består av programansvarig och representanter från enheten som programmet tillhör.

Ett antal sökande kommer att bli kallade till intervju. Meddelande om du har gått vidare till intervju eller inte skickas via e-post till den e-postadress du har uppgett på antagning.se.

Grundläggande behörighet

Se till att dina tidigare meriter som styrker grundläggande behörighet finns registrerade på antagning.se. Om du behöver ladda upp kompletterande dokument som styrker din behörighet gör du detta på “mina sidor” på antagning.se.

För mer information, se ladda upp rätt papper.

Om du har en utländsk grund/gymnasieutbildning behöver du ladda upp betyg och rätt dokument som visar att du är behörig till de utbildningar du sökt. Alla dokument laddas upp via “mina sidor” på antagning.se.

För mer information om utländska betyg, se utländsk gymnasieutbildning.

Om du som går sista terminen på gymnasiet eller Komvux går vidare till intervju, ska du ladda upp ett intyg på antagning.se om att du studerar sista terminen. Kontakta din skola för intyg.

Om du inte har laddat upp komplett underlag kommer du att bedömas som obehörig.

Söka med reell kompetens

Om du inte har grundläggande behörighet kan du ansöka om att bli bedömd via reell kompetens. Läs mer om hur du ansöker på reell kompetens - En annan väg till behörighet.

Om du inte är formellt behörig kan du bli beviljad reell kompetens om HDK-Valand anser att du har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen ändå. Förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen kan visas genom:

• annan relevant utbildning

• relevant yrkeserfarenhet eller annan praktisk erfarenhet

• relevanta konstnärliga färdigheter och förmågor

Viktiga datum

19 januari 2024: Ansökningsperioden öppnar

1 mars 2024: Sista dag att ansöka till programmet på antagning.se

1 mars 2024: Sista dag att skicka in ditt arbetsprov i SlideRoom

7 mars 2024: Sista dag att komplettera din anmälan. Kompletterande underlag laddas upp på dina sidor på antagning.se

7 mars 2024: Sista dag att betala anmälningsavgiften eller styrka avgiftsbefrielse
(behövs inte om du har svenskt personnummer)

Mars/april 2024: Meddelande om du har gått vidare till intervju skickas ut. Den skickas till den e-postadress som du har uppgett på antagning.se