Kursplan

Programmering för humanister

Programming for the Humanities

Kurs
SV1121
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/35
Ikraftträdandedatum
2025-09-15
Beslutsdatum
2024-12-16
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Programmering för humanister, 7,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs på grundnivå.

Huvudområde med fördjupning

HNSVA Svenska språket - G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen ger en introduktion till programmering avsedd för studenter inom humaniora och angränsande ämnen som inte har tidigare programmeringserfarenheter. Fokus ligger på hantering av textmaterial. Kursen ger en introduktion av grundläggande datavetenskapliga begrepp som behövs för att kunna använda färdiga programmeringslösningar (sk bibliotek) och anpassa befintliga datorprogram för hantering av textmaterial. Kursen går också in på praktiska aspekter av programmering, som val av verktyg, installation av nödvändig programvara, och var man kan leta efter information när man ska ta sig an en uppgift med hjälp av programmering.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten

Kunskap och förståelse

• förstå och kunna använda grundläggande datavetenskapliga begrepp,

• kunna beskriva hur man löser enklare uppgifter med hjälp av ett programmeringsspråk,

Färdighet och förmåga

• uppvisa grundläggande färdigheter i programmering,

• självständigt använda programmeringsverktyg och -miljö,

• kunna läsa och anpassa enklare befintlig kod till egna ändamål,

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• kunna göra en välgrundad bedömning av möjligheterna och begränsningarna av olika vanligt förekommande programmeringsbibliotek för hantering och bearbetning av textmaterial.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningsspråk: svenska, litteratur på engelska kan förekomma.

I kursen används en digital lärplatform för kommunikation mellan lärare och studenter samt mellan studenter. Därför krävs tillgång till dator och internet.

Examinationsformer

Examination sker genom inlämning av individuella övningsuppgifter samt projektarbete med muntlig presentation och skriftlig inlämning i grupp.

Examinator kan medge komplettering inom överenskommen tidsfrist för den student som examinator har bedömt ligga nära gränsen för godkänt resultat. Frånvaro från examinerande och/eller obligatoriska moment kan fullgöras med uppgifter som examinator avgör vara adekvata. Ersättningsuppgifterna kan ibland kräva att kursdeltagaren utför dem efter formellt kursslut.

Endast hjälpmedel som godkänts av examinator får användas vid examination. Det gäller såväl digitala och analoga hjälpmedel som samarbete.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyget Väl Godkänd ställer högre krav på analys, problematisering och syntes i förhållande till kursinnehållet samt på självständigt förhållningssätt och språklig förmåga.

Kursvärdering

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.