Lärarlyftet gav kunskaper i svenska som andraspråk som blev användbara direkt

Hur skapar du bra förutsättningar för nyanlända i grundskolan? Det ville Jessica Igelström som arbetar som mentor i årskurs 1 på lågstadiet ta reda på. Jessica hade sedan tidigare erfarenhet av att undervisa flerspråkiga elever men när hon fick en nyanländ elev i klassen tyckte hon att hon behövde fler verktyg för att stötta. Göteborgs universitet lockade med sitt trevliga intryck.

Jag har känt att jag har saknat verktyg för att hjälpa flerspråkiga elever att utvecklas på bästa möjliga sätt. Så hittade jag den här kursen inom Lärarlyftet och den har visat sig vara precis det jag behövde!

Varför valde du att läsa kursen?

– Jag har tidigare haft elever som inte har haft svenska som modersmål och har känt att jag har saknat verktyg för att hjälpa dem att utvecklas på bästa sätt. Det var något jag inte fick med mig tillräckligt av från lärarutbildningen. I samband med att jag fick en nyanländ elev i klassen upptäckte jag den här kursen och den verkade komplettera det jag redan kunde på ett bra sätt.

Varför valde du Göteborg?

– Jag gjorde lite research och jag fastnade för Göteborgs universitet. Jag tyckte det kändes trevligt! När jag sökte var det några fysiska träffar inplanerade och tänkte att Göteborg skulle vara en trevlig stad att åka till och ha seminarier. Sedan blev det ju inte riktigt så.

Nej, precis. Hur har det fungerat att ha kursen helt digitalt?

– Över förväntan skulle jag säga! Lärarna har varit bra på att alltid ha en länk redo så vi kan komma in i tid och fixa med ljud och bild. Diskussioner och redovisningar har funkat utan att man pratar i mun på varandra men samtidigt får man talutrymme och tid att diskutera och reflektera. Jag tycker att det har fungerat väldigt bra faktiskt!

Vad gör man under kursen?

– Det är en blandning av seminarier, där vi träffas digitalt, och individuella studier, där man läser kurslitteratur. Jag tycker att det har varit en bra balans mellan de två. Vi får tid att tänka till själva när vi läser och sedan får man möjlighet att reflektera och diskutera i grupp. Vi förbereder alltid någon form av muntlig presentation till träffarna och det har varit jättebra.

Vad har varit det bästa med kursen?

– Att jag har fått fylla på den här verktygslådan som jag kände inte riktigt var helt komplett. Det är en kurs där man hela tiden får bekräftelse på att man får ny användbar kunskap. De uppgifter och redovisningar vi har gjort, de kan man prova praktiskt direkt i sin klass. Sedan kan man ta med sig det man testat in i diskussionerna. Det är väldigt lärorikt!

– Generellt tycker jag att det har varit ett väldigt bra upplägg och att man har fått med sig mycket kunskap, men framförallt har det varit kul! Jag tycker att det är roligt att träffa nya människor och även om vi inte ses fysiskt så är det trevligt med nya kontakter att diskutera sin undervisning med.

Vem skulle du rekommendera att gå kursen?

– Framförallt de som känner att de saknar kunskap om svenska som andraspråk och vill ha vägledning i hur man stöttar de eleverna, men sedan tycker jag att alla som vill utveckla sin svenskundervisning kan gå den. Den ger absolut verktyg som är användbara där med.

Bild på grundskoleläraren Jessica Igelström

Namn: Jessica Igelström