Kurspaket för magisterexamen i slöjdpedagogik

Kurspaket
SLMAX
Avancerad nivå
60 högskolepoäng (hp)

Kort om kurspaketet

Kurspaketet vänder sig till dig som är yrkesverksam slöjdlärare och vill utveckla din undervisning med utgångspunkt i den egna yrkespraktiken i kombination med ett ökat vetenskapligt kunnande, kanske med sikte på egen framtida forskning och/eller förstelärartjänst.

Om utbildningen

Kurspaketet innehåller fyra kurser om 15hp som läses under sammanlagt två års tid. I den avslutande kursen skriver du under handledning ett självständigt arbete på avancerad nivå som leder fram till en magisterexamen. Kurspaketet innehåller kurser som rör slöjdforskning, metod, teori och analys.

Kurspaketet startar hösten 2022. Du deltar på fyra obligatoriska träffar  på campus HDK-Valand per termin.

Kursplaner (pdf)

Kurspaketet består av fyra kurser om totalt sju delkurser.

Examensbeskrivning

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Lärarexamen om minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng inom slöjdpedagogik, samt fullgjort självständigt arbete om minst 15 hp inom eller utanför lärarexamen. Därtill krävs språkkunskaper motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 5.