Kulturskolans didaktik 2 - Bild och form
Kort om kursen
Didaktik är konsten att lära ut ett visst ämne. Att kunna välja innehåll och form som passar för olika elever och situationer och att kunna reflektera över varför. Didaktik inom bild och form är en efterfrågad kompetens hos många av landets kulturskolor. De behöver både nyanställa och vidareutbilda medarbetare för att klara sitt nya, viktiga uppdrag; att bredda och utveckla verksamheten så att fler barn och unga får tillgång till en likvärdig kulturskola.
Om utbildningen
Den här kursen vänder sig till dig som redan har den konstnärliga kompetensen och som vill bygga på med den pedagogiska kunskap som behövs för kulturskolans verksamhet. Den vänder sig även till dig som redan arbetar inom kulturskolan och som behöver fortbildning och till dig som är student på en konstnärlig utbildning och vill bygga på med en utbildning till kulturskolepedagog.
Kursen ingår även som en del i kurspaketet Kulturskolepedagog, termin 2 och den finns med fler konstnärliga inriktningar. Läs mer om vilka inriktningar som finns och om kurspaketet.
Behörigheter och urval
Förkunskapskrav
Minst 90hp konstnärlig utbildning inom bild- och formområdet, eller motsvarande.
Arbetsprov
Arbetsprov behövs inte vid sen anmälan.
Urval
Urvalet baseras på arbetsprov. Rangordningen av arbetsprovet sker efter samlad bedömning av den sökandes konstnärliga förmåga. Förtur (obs ej platsgaranti) ges till sökande som har påbörjat en utbildning i kulturskolepedagogik vid Göteborgs universitet, där rangordning sker baserat på antal påbörjade högskolepoäng inom kulturskolepedagogik vid Göteborgs universitet
Så är det att plugga
Undervisningen
Under kursen får du fördjupa din didaktiska kompetens inom bild och form för barn och unga. Utifrån frågeställningar om metod (hur), innehåll (vad) och syfte (varför) får du lära dig att planera och genomföra läraktiviteter som främjar progression för deltagare i olika åldrar, utifrån samtida uttrycksformer.
Du får metoder för att identifiera och problematisera didaktiska dilemman och verktyg för att analysera läraktiviteter ur ett metakognitivt perspektiv, utifrån relevant forskning om lärande och barns och ungas olika förutsättningar. Undervisningen utgår från kulturskolans särskilda uppdrag: lärande på frivillig grund och med utgångspunkt i elevernas intressen. Vi kommer att diskutera hållbarhet, etik och normkritik med fokus på inkludering, tillgänglighet och breddat deltagande.
Kursen ges på kvartsfart under hela terminen. Undervisningen sker till största delen på distans via internet. Vissa workshoppar och seminarier är schemalagda men du kan delta på distans.