Bild
Två personer i en blackbox med scenbelysning.
Länkstig

Kulturskolan didaktik 3 - Tvärkonstnärlig samverkan i projektform

Kurs
KSDI72
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

I den här utbildningen tar vi upp frågor som relaterar till hållbarhet. Innehållet i kursen eller programmet passar in på minst ett av våra 10 hållbarhetskriterier. För dig som studerar innebär hållbarhetsmärkningen en vägledning, kvalitetssäkring och garant för att kurser eller program verkligen innehåller ett tydligt hållbarhetsperspektiv.

Kort om kursen

Didaktik är konsten att lära ut ett visst ämne. Att kunna välja innehåll och undervisningsform som passar för olika elever och situationer och att kunna reflektera över varför. Att kunna organisera lärande utifrån ett tvärkonstnärligt perspektiv är en efterfrågad kompetens hos många av landets kulturskolor. De behöver både nyanställa och vidareutbilda medarbetare för att klara sitt nya, viktiga uppdrag; att bredda och utveckla verksamheten så att fler barn och unga får tillgång till en likvärdig kulturskola.

Om utbildningen

Utbildningen vänder sig till dig som redan har den konstnärliga kompetensen och som vill bygga på med pedagogisk kunskap relevant för kulturskolan. Den vänder sig även till dig som redan arbetar inom kulturskolan och som behöver fortbildning och till dig som är student på en konstnärlig utbildning och vill bygga på med en utbildning till kulturskolepedagog.

På den här kursen läser du tillsammans med studenter från olika konstnärliga inriktningar. Du får lära dig att planera och organisera tvärkonstnärliga läraktiviteter och projekt för barn och unga samt bredda din egen konstnärliga uttrycksform i relation till andra uttrycksformer.

Vi går igenom olika former för tvärkonstnärlig samverkan och metoder för att planera, genomföra och utvärdera ett tvärkonstnärligt projekt med barn och unga. Du kommer att få ta fram en projektplan för ett sådant projekt, utifrån ditt eget konstnärliga uttryck.

Du får metoder för att dokumentera och utvärdera tvärkonstnärligt ledarskap och verktyg för att utveckla och analysera tvärkonstnärliga läraktiviteter utifrån relevant forskning om lärande och barns och ungas olika förutsättningar.

Undervisningen utgår från kulturskolans särskilda uppdrag: lärande på frivillig grund och med utgångspunkt i elevernas intressen. Vi kommer att diskutera inkludering, tillgänglighet och barnets perspektiv med fokus på samverkan mellan olika konstnärliga uttrycksformer.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt minst 90hp konstnärlig utbildning inom ett konstnärligt område, eller motsvarande.

Arbetsprov

Instruktionerna för arbetsprov skiljer sig lite beroende på vilken inriktning du söker – Bild och form, Dans, Film och foto, Musik eller Scenkonst med inriktning teater.

Förutom kurser med inriktningar består Kulturskolepedagogen av kurser med allmän inriktning: Kulturskolepedagog, didaktik och praktik 2, tvärkonstnärlig samverkan (15 hp) eller Kulturskolans didaktik 3, tvärkonstnärlig samverkan i projektform (7,5 hp). Dessa kan du söka även med andra konstnärliga kvalifikationer.

Inget arbetsprov krävs för kurserna Kulturskolans pedagogik 1, 2 och 3, samt kursen Barns och ungas rätt till delaktighet i samhälle, kultur och kulturskola.

Så är det att plugga

Undervisningen

Undervisningen sker till största delen på distans i form av nätbaserade föreläsningar, workshops och seminarier. Det är obligatoriska campusförlagda träffar varje termin. Kursen ges på kvartsfart under hela terminen. 

Undervisningen utgår från kulturskolans särskilda uppdrag: lärande på frivillig grund och med utgångspunkt i elevernas intressen. Vi kommer att diskutera inkludering, tillgänglighet och barnets perspektiv med fokus på samverkan mellan olika konstnärliga uttrycksformer.

Att studera är tidskrävande 

Det är bra att tänka på att en 7,5 hp-kurs motsvarar 10 studietimmar per vecka under en hel termin.