Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig

Introduktion till spelvetenskap

Kurs
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
50%
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsform
Campus
Undervisningsspråk
Engelska
Start/slut
-
Ansökan öppen
-
Anmälningskod
GU-18684
Ansökan stängd

Om utbildningen

Spel har varit en del av mänsklig kultur sedan urminnes tider. De har utvecklats till många olika former och för många olika målgrupper, inte minst sedan introduktionen av datorspel. Kursen ger en överblick av spel i alla dess former samt teoretiska begrepp och ramverk för att analysera spel.

Kursen är uppdelad i fem olika på varandra byggande delmoment som betraktar olika former av spel och olika perspektiv på spelande.

Den första delen ser på spel som system och fokuserar på brädspel och kortspel samt introducerar allmänna begrepp för att beskriva spel och spelande.

Nästa del övergår till att se på hur spelare uppfattar och lever sig in i spelande, och använder sig av rollspel och lajvspel för att lyfta fram spelarupplevelsen som ett betraktningsfokus.

Den tredje delen belyser olika mediers påverkan på spel och spelande genom att fokusera på datorspel och onlinespel.

Den näst sista delen undersöker hur gränserna mellan spel och andra aktiviteter kan bli otydliga genom speldesign eller genom användandet av olika former av teknologier.

Den sista delen ser på användandet av spel för andra ändamål än att underhålla, till exempel för att kritisera, påverka, eller lära ut.

Varje del introducerar teoretiska begrepp och ramverk genom akademiska texter och bygger på de tidigare delarna.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Kandidatexamen om 180 hp eller 60 hp i huvudområdet datavetenskap. Språkkunskaper motsvarande Engelska 6/Engelska B.

Urval

Högskolepoäng, max 225 hp.

För antagning till sommaren 2021 och framåt gäller följande urval: högskolepoäng, max 165 hp.