Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig

Introduktion till programmering i visuell miljö

Kurs
FSP021
Grundnivå
5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
17%
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Undervisningsform
Distans
Undervisningsspråk
Svenska
Start/slut
-
Ansökan öppen
-
Anmälningskod
GU-21123
Ansökan stängd

Kort om kursen

Kursen genomförs i ett samarbete mellan Göteborgs universitet och Hello World! Ideell förening där bägges kompetenser, resurser och erfarenheter från lärarutbildning och distansutbildning på universitetsnivå respektive programmeringsundervisning riktad till barn och ungdomar kombineras för att dig som yrkesverksamma lärare bästa möjliga introduktion till programmering i visuell miljö på en nivå och i ett tempo som är väl anpassad till dina förkunskaper och behov att föra de nyvunna kunskaperna vidare ut till elever i klassrummet.

Om utbildningen

Kursens tre delar

  1. Generellt innehåll. Programmering som
    digitalt verktyg. Helhetsperspektiv på programmeringsundervisningen -
    röd tråd genom läroplanen. Jämförelse visuell programmering (block) vs.
    textprogrammering i t.ex. Python.
  2. Progammeringsinnehåll.
    Praktiska övningar med visuell programmering i Scratch och genomgång av
    grundläggande begrepp inom programmering. Skapa egna program i Scratch,
    från spel till interaktiva berättelser, appar och microkontroller med
    Scratch. Navigering bland resurser i form av övningar och handledningar
    som finns tillgängliga online.
  3. Didaktiskt innehåll. Best
    practices i klassrummet. Erfarenhetsutbyte med Hello World!s ledare som
    har stor erfarenhet av att introducera Scratch till nybörjare, i
    samverkan med didaktiker från Göteborgs universitet.

Kursen har tre fysiska kursträffar, tillfällen för att säkerställa att alla
deltagare ska ges en god möjlighet att uppnå kraven för examination. Vid
kursstart anmäler sig kursdeltagaren till de tre tillfällen som passar
via Göteborgs universitets lärplattform Canvas.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För antagning till kursen krävs ett godkännande av skolhuvudman.

Urval

Högskolepoäng, max 225 hp.

För antagning till sommaren 2021 och framåt gäller följande urval: högskolepoäng, max 165 hp.

Så är det att plugga

Undervisningen

Kursträffar sker på söndagseftermiddagar (3 timmer per tillfälle). Träffarna är fördelade över höstterminen och leds av Hello World!s erfarna ledare inom att utbilda och inspirera till programmering i Scratch och liknande verktyg. De ges hos Hello World!s partners i Göteborg och
arrangeras i samband med Hello World!s meetupverksamhet (där barn och ungdomar deltar).

Kursträffarna är delvis examinerande och därför är deltagande obligatoriskt för att bli godkänd på kursen.

Självstudier

Utöver de fysiska kursträffarna, består kursen av självstudier inför och efter varje träff. Självstudierna sker online och består av teori och konkreta övningar. För att hålla även den onlinebaserade delen av kursen interaktiv och engagerande, finns ett forum där deltagare kan fråga och hjälpa varandra. Minst en övning inkluderar kamratvärdering på varandras projekt. Deltagarna kommer också få hjälp att skapa nya egna forum online som både utnyttjas i kursen och ger en möjlighet för deltagarna att fortsätta samverka även efter kursslut.