Innovation och företagande för nyutveckling i medicin, vård och hälsa

MED942
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Kort om kursen

Är du intresserad av företagande och vill driva projekt för nyutveckling inom medicin, vård och hälsa? Den här kursen riktar sig till dig som vill vara med och bidra med innovationer som möjliggör lösningar på samhällets behov.

Syfte

Under kursens gång lär du dig grundläggande verktyg och bygger kunskaper som krävs för att skapa och driva projekt och företag baserade på innovation inom medicin, vård och hälsa.

Utbildningen behandlar områden som:

• affärsidé
  • affärsmodell
  • affärsplanering
  • affärspresentation
  • aktieägaravtal
  • entreprenören som ledare
  • finansiering
  • förhandling
  • försäljning
  • idéutveckling
  • incitamentprogram
  • immaterialrätt
  • juridiska ramverk
  • kundnytta
  • lönsamhetsbedömning
  • marknadsföring
  • organisation
  • enklare redovisning och värdering.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Behörig att antas till kursen är den som har; Yrkesexamen/kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng inom något av områdena hälsovetenskap, samhällsvetenskap, naturvetenskap, ekonomiska vetenskaper, humaniora eller ingenjörsvetenskap, samt Betyg Godkänd/E i Engelska B/Engelska 6, samt godkänd kurs MED932 Innovation och implementring 7.5 hp eller motsvarande.

Efter studierna

Kursen är en bra grund för dig som vill starta eget företag eller som vill ha en gedigen utbildning i innovation och förändringsarbete generellt.

Så är det att plugga

Undervisningen

Kursen är en digital distanskurs som ges på kvartsfart, dagtid. Undervisningen baseras på seminarier och föreläsningar samt grupparbete. Grupperna har återkommande möten med lärare för att stötta lärprocessen i tillämpningsprojekt.

I stor utsträckning används olika verktyg och modeller för utveckling av lösningar i realistiska situationer.