Björn Jansson
– Jag ska se till att så många som möjligt läser det innehåll vi producerar, berättar Björn Jansson.
Björn Jansson berättar om när han läste journalistutbildningen på JMG och vad han gjort efteråt.
Jag började på JMG i januari 2007 och gick i den sista klassen som gick det som då kallades för det "långa programmet", alltså fem terminer varav en termins praktik. I dag jobbar jag som distribution director på Spoon, som är Sveriges största content marketingbyrå.
Att det blev JMG från första början var mest en slump. En champagneflödande Valborgsmässoafton i Uppsala träffade jag en JMG-student som berättade både om studierna och hens tankar kring det framtida arbetet som journalist. Något lockade uppenbarligen, för sju månader senare gjorde jag min första dag som JMG-student.
Väldigt nöjd
Jag har upplevt det som att JMG är en av de absolut starkaste medieutbildningsinstutitionerna i Sverige och är väldigt nöjd med det jag lärde mig, och att också kunna sätta JMG på mitt cv. Men det bästa jag har med mig från skolan är nog kontakter och vänner för livet. Och just det, min sambo också.
Efter att ha testat de flesta rollerna inom tidningsjournalistik – allmänreporter, webbredaktör, redigerare, sportreporter – halkade jag in på Spoon av en slump. En vän från JMG jobbade på Spoon, och på den vägen kom jag in. Lite förenklat så kan man säga att Spoon gör kommunikation åt företag utifrån redaktionella principer, och att vi menar att det alltid finns en story värd att berättas. Ett par kollegor gör till exempel en tidning som endast handlar om bultar (!) och den är både snygg och intressant.
Den här typen av kommunikation har traditionellt sett handlat om printprodukter i form av kundtidningar. I dag konsumerar vi medier på ett annat sätt jämfört med 10-15 år sedan, vilket har gjort att många kunder efterfrågar alternativ till den klassiska kundtidningen. Då handlar det om digitalt innehåll, oftast i form av filmer och texter för publicering på webben. Och mitt jobb går ut på att parera nackdelarna och utnyttja fördelarna som kommer av digital- kontra printpublicering. Kort och gott ska jag se till att så många som möjligt läser det innehåll vi producerar, och analysera läsarnas beteende för att optimera framtida publiceringar.