Göteborgs universitet
Studenter utanför ett klassrum.
Foto: Emelie Asplund

Statsvetarprogrammet

Studentlivet är jättebra i Göteborg

Victor Karström är från ”en liten håla” i Västerbotten och gillar hockey, forsränning och politik. Nu läser han statsvetarprogrammet vid Göteborgs universitet – något som han tycker att svenska politiker också borde göra.

Läs intervjun med Victor

Victor Karström
Victor läser statsvetarprogrammet.

Rebecca jobbar på Finansdepartementet

Hon visste knappt vad statsvetenskap var när hon sökte till statsvetarprogrammet, men kom att gilla det från första stund. Idag arbetar Rebecca Arvidsson som departementssekreterare på Finansdepartementets budgetavdelning i Stockholm.

Läs intervjun med Rebecca

Rebecca Arvidsson
Rebecca är en av statsvetarprogrammets alumner.

Masterprogrammet i statsvetenskap

”Metodkursen i statistik tyckte jag var rolig”

Laura Aslami läser masterprogrammet i statsvetenskap. Hon gillar verkligen att hon fått lära sig mer om statistiska analysmetoder. Nu är det dock fokus på examensarbetet som hon skriver under sista terminen.

Läs intervjun med Laura

Laura
Laura är student på masterprogrammet i statsvetenskap.

Internationell samordning behövs för att bekämpa antibiotikaresistens

Daniel Carelli är doktorand i statsvetenskap med fokus på förvaltningspolitik. Hans avhandlingsarbete handlar om en av vår tids största utmaningar – antibiotikaresistens.

Läs intervjun med Daniel

Daniel Carelli
Daniel läste MaPS och är nu doktorand.
Foto: Emelie Asplund

Mastersprogram i statsvetenskap: Politik och psykologi om hållbar utveckling

Student med fokus på miljö och klimat
Sofia Källén ville ha en utbildning som kombinerar samhällsvetenskap med hållbarhetsfrågor. Valet blev masterprogrammet i statsvetenskap med inriktning politik och psykologi om hållbar utveckling (MapsE).

Läs intervjun med Sofia

Sofia Källén.
Sofia läser MapsE.

Master’s Programme in International Administration and Global Governance

Alice har fått en ny vän från Filippinerna

Alice Wall läser masterprogrammet international administration and global governance (IAGG) och tycker att det är väldigt berikande att studera tillsammans med internationella studenter.

Läs intervjun med Alice

Alice Wall.
Alice läser IAGG.

Isabella jobbar på UNDP i Nordmakedonien

Efter masterprogrammet International Administration and Global Governance fick Isabella jobb som Programme Support Officer på UNDP i Nordmakedonien. Hon anser att en masterexamen är en viktig konkurrensfördel för den som vill arbeta internationellt.

Läs intervjun med Isabella

Isabella
Isabella är en av IAGG:s alumner.

Europaprogrammet

Programmet är en perfekt balans av allmänbildning och nördkunskap

Mycket i Lisa Lundgrens liv handlar om Europa. Efter att ha gått på en gymnasieskola med Europaprofil föll det sig naturligt för henne att välja Europaprogrammet på universitetet. Här har hon fått ovärderlig kunskap om Europa och EU, och när studierna är klara funderar hon på att arbeta med ett europeiskt utbildningsprojekt som främjar utbyten och lärande bland elever och studenter.

Läs intervjun med Lisa

Lisa Berglin
Lisa läser Europaprogrammet.

Att bli anställd handlar också om personlighet

Philip Bergendahl läste Europaprogrammet med inriktning företagsekonomi. I dag arbetar han som marknadskoordinator på Brother Sverige. Han tycker det är viktigt att du tänker utanför boxen och visar vem du är när du söker jobb.

Läs intervjun med Philip

Philip Bergendahl
Philip Bergendahl är alumn från Europaprogrammet.

Master's Programme in European Studies, samhällsvetenskaplig inriktning

Nils förverkligar drömmen om att plugga i USA

Nils Elofsson läser Master's Programme in European Studies (MAES), double degree. Det här året tillbringar han vid University of North Carolina och Chapel Hill i USA. Är du intresserad av att veta hur det är? Nils svarar gärna på dina frågor, se hans kontaktuppgifter längst ner i intervjun.

Läs intervjun med Nils

Nils Elofsson
Nils läser MAES och är på utbyte i USA.

Adelisa jobbar för FN i Sarajevo

Adelisa Beculic har en kandidatexamen i statsvetenskap och en master i Europakunskap från Göteborgs universitet. I dag arbetar hon med HR-frågor för FN:s utvecklingsprogram (UNDP) i Sarajevo.

Läs intervjun med Adelisa

Adelisa Beculic
Adelisa är alumn från MAES.

Master's Programme in European Studies, humanistisk inriktning

Professors believe in us

Lara John from Germany is very satisfied with the Master's Programme in European Studies, Humanities Track (HMAES). Right now she is doing an internship at the Centre for European Research at the University of Gothenburg (CERGU).

Läs intervjun med Lara

Lara John.
Lara från Tyskland läser HMAES.

Kajsa sprider kunskap om EU

Kajsa Urge läste masterprogrammet i Europakunskap med humanistisk inriktning. Idag arbetar hon som projektledare på Europa Direkt Sjuhärad. Utbildningen har gett henne förmågan att analysera saker på djupet och ställa slipade frågor till experter.

Läs intervjun med Kajsa

Kajsa Urge