Till sidans topp

Sidansvarig: Annika Wall
Sidan uppdaterades: 2019-03-28 16:19

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Teknikkunskaper och tekniskt språkbruk - Om universitetet, Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Teknikkunskaper och tekniskt språkbruk i förskolans undervisningspraktik

Syftet med detta projekt är att utveckla en praktiknära forskningmodell med fokus på språkets betydelse för undervisning av teknik i förskolan, samt hur undervisningen i förskolan kan planeras och genomföras så att barns möjligheter att lära teknik samverkar med användningen av tekniska begrepp.

Med målet att bidra till barns kunnande och lärande, förväntas modellen stötta verksamma förskollärares utveckling av didaktiska och innehållsliga kunskaper om språk och teknik, bidra till utveckling och kunskaper i förskollärarprogrammets kurser om språk och teknik samt utveckla det barn-och förskolepedagogiska och didaktiska forskningsfältet.

Projektet beskriver ett identifierat forskningsområde där utveckling bör ske. Kombinerar teknik och språk. VFU-handledare finns med och bra idé för spridning där övningsförskolorna har en roll. Arbetsmodellen är en styrka då den ger lärarna ett sätt att stärka sin verksamhet.

Fakta

Huvudsökande

Maria Svensson, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet

Skola/skolor

Hede förskola, Kungsbacka kommun

Lärkbackens förskola, Kungsbacka kommun

Älsåkersskolan, Kungsbacka kommun

Kullaviksskolan, Kungsbacka kommun

Stadium

Förskola

Sidansvarig: Annika Wall|Sidan uppdaterades: 2019-03-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://www.gu.se/omuniversitetet/samarbeten/ULF-avtal/forskningsprojekt+inom+ULF-avtal+2019+/teknikkunskaper-och-tekniskt-sprakbruk-/
Utskriftsdatum: 2019-08-21