Till sidans topp

Sidansvarig: Annika Wall
Sidan uppdaterades: 2019-03-28 16:19

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Att skärpa den etiska blicken och rösten - Om universitetet, Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Att skärpa den etiska blicken och rösten - En skönlitteraturbaserad etikundervisnings möjligheter och svårigheter för elever i åk 5

Projektet syftar till att tillsammans med lärare planera och undersöka i vilken utsträckning och under vilka förutsättningar en i samverkan utformad skönlitteraturbaserad etikundervisning kan utveckla 11-åringars etiska förmåga, samt vilka svårigheter som kan identifieras.

Då Skolforskningsinstitutet (Skolfi) beviljat projektgruppen medel för samarbete med lärare och elever i årskurs 8 skulle ett i det närmaste identiskt projekt med fokus på år 5 möjliggöra kunskap om undervisningens förutsättningar i olika åldrar och relevant progression i utbildningen.

Hög potential att stärka likvärdighet då skolor med låg respektive hög andel elever med utländsk bakgrund ingår i studien. Den övergripande tanken är att ökade kunskaper i etik leder till ökad likvärdighet. Tydligt exempel på praktiknära forskning även med konkret spridningsplan.

Fakta

Huvudsökande

Annika Lilja, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet

Skola/skolor

Bergums skola, Göteborgs stad

Särö skola, Kungsbacka kommun

Kullaviksskolan, Kungsbacka kommun

Ljungviksskolan, Lerums kommun

Stadium

Åk 5

Sidansvarig: Annika Wall|Sidan uppdaterades: 2019-03-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?