Till sidans topp

Sidansvarig: Annika Wall
Sidan uppdaterades: 2019-03-28 16:19

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Beviljade forskningsprojekt inom ULF-avtal 2019 - Om universitetet, Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Beviljade forskningsprojekt inom ULF-avtal 2019

Åtta projekt har beviljats medel för genomförande av forskning inom ramen för regeringsuppdraget kring praktiknära forskning i skolan – ULF.

Gemensamt för de beviljade projekten är att de särskilt integrerar professionskunskaper och forskningskunskaper som kan leda till kunskapsutveckling också när projekttiden är slut.

De beviljade projekten

AI och digital matematik – nya förutsättningar för undervisning och lärande


Johan Lundin, Institutionen för tillämpad IT, Göteborgs universitet tillsammans med Hovåsskolan, Göteborgs stad samt Kapareskolan, Enheten utveckling, Kungsbacka kommun.

Grundskola.

Läs mer om AI och digital matematik – nya förutsättningar för undervisning och lärande

En praktiknära fortbildningsmodell – Förskollärare och forskare i samverkan kring professionell digital kompetens


Annika Lantz-Andersson,
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet tillsammans med Björkris skola, Kungsbacka kommun.

Förskoleklass.

Läs mer om En praktiknära fortbildningsmodell – Förskollärare och forskare i samverkan kring professionell digital kompetens

Teknikkunskaper och tekniskt språkbruk i förskolans undervisningspraktik – En modell för praktiknära samverkan


Maria Svensson
, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet tillsammans med Hede förskola, Lärkbackens förskola, Älsåkersskolan, Kullaviksskolan, Kungsbacka kommun.

Förskola.

Läs mer om Teknikkunskaper och tekniskt språkbruk i förskolans undervisningspraktik – En modell för praktiknära samverkan

Att skärpa den etiska blicken och rösten - En skönlitteraturbaserad etikundervisnings möjligheter och svårigheter för elever i åk 5


Annika Lilja
, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet tillsammans med Bergums skola, Göteborgs stad, Särö skola, Kullaviksskolan, Kungsbacka kommun, Ljungviksskolan, Lerums kommun.

Åk 5.

Läs mer om Att skärpa den etiska blicken och rösten - En skönlitteraturbaserad etikundervisnings möjligheter och svårigheter för elever i åk 5

Bedömning av kunnande i dans och teater inom gymnasieskolan


Pernilla Ahlstrand
, Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet tillsammans med Schillerska gymnasiet, Göteborgs stad, Hulebäcksgymnasiet, Härryda kommun.

Gymnasieskola.

Läs mer om Bedömning av kunnande i dans och teater inom gymnasieskolan

Språkdidaktisk samverkan: en studie om språk- och ämnesintegrerad undervisning på engelska


Liss Kerstin Sylvén
, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet tillsammans med Göteborgsregionens internationella skola (ISGR), Göteborgsregionen.

Åk 6 och 7.

Läs mer om Språkdidaktisk samverkan: en studie om språk- och ämnesintegrerad undervisning på engelska

Ämnesdidaktiska modeller för de naturorienterande ämnena i förskola och grundskola: ett samarbetsprojekt mellan lärare, forskare, lärarutbildare, lärarstudenter, barn och elever


Miranda Rocksén
, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet tillsammans med Hammarkullsskolan och Gropens gård, Göteborgs stad.

Förskola och grundskola.

Läs mer om Ämnesdidaktiska modeller för de naturorienterande ämnena i förskola och grundskola: ett samarbetsprojekt mellan lärare, forskare, lärarutbildare, lärarstudenter, barn och elever

Programmering för lärande i matematik


Johanna Pejlare
, Matematiska vetenskaper, Göteborgs universitet tillsammans med Hvitfeldska gymnasiet, Göteborgs stad.

Gymnasieskola.

Läs mer om Programmering för lärande i matematik

 

Sidansvarig: Annika Wall|Sidan uppdaterades: 2019-03-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?