Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktionen
Sidan uppdaterades: 2020-04-28 12:09

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Undersökande läsaktiviteter om naturvetenskap - Om universitetet, Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Undersökande läsaktiviteter om naturvetenskap

Originellt projekt inriktat mot förskola, förskoleklass och årskurs 1,  som syftar till att utveckla modell för läsaktiviteter kring bokens naturvetenskapliga innehåll.

Syftet är att ta fram en samverkansmodell för att kvalitetssäkra undervisning med naturvetenskapligt innehåll mot ökad måluppfyllelse i förskolan och grundskolans lägre åldrar och realisering av läroplansmål genom läsning av barnböcker, bidrar projektet direkt till skolutveckling. Detta är ett angeläget forskningsområde, och metodologiskt innefattar samverkansstudien och dess generering av forskningsdata även utveckling av systematiskt kvalitetsarbete.

Tvär- och flervetenskaplig ansats där det finns hög forskarkompetens och väl beskrivna faser. Designens tydlighet ger stor potential att projektet bidrar till ökad måluppfyllelse.

Fakta

Projekttitel

Undersökande läsaktiviteter om naturvetenskap. Ett samverkansprojekt mellan universitet, förskola, förskoleklass och årskurs 1. [ULAN]

Huvudsökande

Jonna Larsson Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet

Stadie

Förskola, förskoleklass och åk 1

Medverkande skolenheter

Långmosseskolan, Angered; Grundskoleförvaltningen, Göteborg stad. Förskolor Salviagatan 2 och Kanelgatan 38, Angered; Förskoleförvaltningen, Göteborg stad

Kommuner

Göteborg

Sidansvarig: Webbredaktionen|Sidan uppdaterades: 2020-04-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?