Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktionen
Sidan uppdaterades: 2020-04-28 12:09

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Med translanguaging (TL) som ramverk på Bergsjöskolan - Om universitetet, Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Med translanguaging (TL) som ramverk på Bergsjöskolan

Projektet fokuserar på att utveckla undervisningsformer som stärker nyanländas, och alla flerspråkiga elevers möjligheter att lära, utveckla och visa kunskaper. Projektet tar avstamp i ett tidigare pilotprojekt. 


Syftet är att fortsatt utveckla kunskap om och identifiera undervisningsprocesser, som med TL som grund, bidrar till att öka undervisningens kvalitet och utbildningens likvärdighet. En kollaborativ forskningsdesign, där forskningen ger ökad förståelse för elevernas alla språkliga resurser, kan bidra till att åstadkomma didaktisk inkludering och kunskapsutveckling. 


Projektet är inriktat mot såväl fritidshem som F-6 och är starkt vad gäller social likvärdighet och samverkan. Betydelsen för praktiken kan vara stor då syftet är inriktat mot praktikutveckling.

Fakta


Projekttitel


Med translanguaging (TL) som ramverk på Bergsjöskolan: utveckla kunskap om och identifiera undervisningsprocesser som ökar undervisningens kvalitet och bidrar till likvärdig utbildning.


Huvudsökande


Catarina Schmidt, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet

Stadie


F-6 och fritidshem

Medverkande skolenheter


Bergsjöskolan F-6, Grundskoleförvaltningen, Center för skolutveckling, Göteborg, Utbildningsförvaltningen, Göteborg

Kommuner


Göteborg
 

Sidansvarig: Webbredaktionen|Sidan uppdaterades: 2020-04-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?