Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktionen
Sidan uppdaterades: 2020-04-28 12:09

Tipsa en vän
Utskriftsversion

ELSA-modellen för samverkan kring strukturerat språkstöd i förskolan - Om universitetet, Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

ELSA-modellen för samverkan kring strukturerat språkstöd i förskolan

I detta praktiknära forskningsprojekt används modellen, Early Educational Language Support Activities (ELSA), för forskningsbaserade språkstödjande aktiviteter i förskolan.

Syftet med projektet är att i samverkan med personal implementera ett språkstödjande arbetssätt, samt utvärdera hur strukturerat språkstöd kan påverka barnens lärande och språkutveckling.

ELSA-modellen prövas i samverkan med förskolepersonal i två kommuner för ökad medvetenhet avseende barnens språkutveckling och lärande. Ett projekt inriktat såväl mot kollegial samverkan som mot förskolans språkstimulerande arbete. Inriktningen mot professionsutveckling ger stor potential till skolutveckling. Välförankrat i teori, metod och samverkan.

Fakta

Projekttitel

ELSA-modellen för samverkan kring strukturerat språkstöd i förskolan med syfte att öka lärande och likvärdighet för alla barn och som en grund för läs-och skrivutveckling

Huvudsökande

Ann Nordberg, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet

Stadie


Förskola

Medverkande skolenheter


Lilla Edets kommun, Förskola, Bildningsförvaltningen och Lerums kommun, Förskola, Sektor lärande

Kommuner


Lilla Edet, Lerum

Sidansvarig: Webbredaktionen|Sidan uppdaterades: 2020-04-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?