Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktionen
Sidan uppdaterades: 2020-04-28 12:08

Tipsa en vän
Utskriftsversion

De osynliga: om problematisk skolfrånvaro - Om universitetet, Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

De osynliga: om problematisk skolfrånvaro

Projektet utgörs av en fallstudie med syfte att kartlägga och analysera skolans arbete med problematisk frånvaro och, därigenom, utarbeta hållbara strategier för hur även andra skolor kan arbeta med problemet.

Ett angeläget projekt, då relativt lite forskning har ägnats åt skolors arbete och betydelse vid skolfrånvaro. Detta är ett väl beskrivet likvärdighetsprojekt, strategiskt, långsiktigt och hållbart. Gedigen ansökan där fallstudien genom sin design trots sin småskalighet har stor potential att bidra till en skola på vetenskaplig grund.

Väl planerad samverkan med medsökande aktörer inom och utanför skolan, samt med en vetenskaplig referensgrupp och ett pågående doktorandprojekt. Lärarstudenter knyts till projektet och deltar i datainsamling och analys genom examensarbeten och verksamhetsförlagd utbildning, och projektets resultat används i undervisning på olika lärarutbildningars kärnkurser.

Fakta

Projekttitel

De osynliga: om problematisk skolfrånvaro och insatser i en lokal kontext

Huvudsökande

Ola Strandler, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet

Stadie

åk 7 – 9

Medverkande skolenheter

Partille kommun, Barn- och elevhälsan, Partille kommun

Kommuner

Partille

Sidansvarig: Webbredaktionen|Sidan uppdaterades: 2020-04-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?