Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktionen
Sidan uppdaterades: 2020-04-28 12:09

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Att utveckla flerspråkiga elevers ämneslitteracitet - Om universitetet, Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Att utveckla flerspråkiga elevers ämneslitteracitet

Projektet förväntas ge kunskap om genrepedagogikens potential att stötta flerspråkiga elevers kunskapsutveckling med särskilt fokus på grundskoleelevers förmåga att tolka och skriva ämnesrelaterade texter i samhälls- och naturorienterande ämnen samt svenska.

Eftersom god förmåga att tolka och skriva ämnesrelevanta texter är nödvändig för skolframgång är det av likvärdighetsskäl angeläget att undersöka hur skolans undervisning kan utvecklas för att stärka ämneslitteraciteten bland dessa elever.

Projektet genomförs i flerspråkig skolmiljö på stark teoretisk grund med väl beskrivna analysverktyg. Hög praktisk användbarhet i undervisning i flera ämnen. Forskningsfrågornas tydlighet och framskriven metod och avgränsningar indikerar hög genomförbarhet. Projektets resultat kommer att bidra till förståelse, förstärkning och utveckling av en genrepedagogisk undervisningsmodell på en vetenskaplig och evidensbaserad grund, vilket kan komma många skolor till godo och bidra till att likvärdigheten i svensk skola stärks. Projektet kommer också att kunna användas som en modell för samverkan mellan universitet och skola.

Fakta

Projekttitel

Att utveckla flerspråkiga elevers ämneslitteracitet genom genre-pedagogisk undervisning

Huvudsökande

Charlotta Olvegård Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet

Stadie

åk 6-7

Medverkande skolenheter

Ryaskolan, Göteborg, Center för skolutveckling, Göteborgs stad

Kommuner

Göteborg

 

Sidansvarig: Webbredaktionen|Sidan uppdaterades: 2020-04-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?