Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktionen
Sidan uppdaterades: 2020-05-04 10:58

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Beviljade forskningsprojekt inom ULF-avtal 2020 - Om universitetet, Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Beviljade forskningsprojekt inom ULF-avtal 2020

Sex projekt har beviljats medel för genomförande av forskning inom ramen för regeringsuppdraget kring praktiknära forskning i skolan – ULF.

2019 – 2020 års utlysning var riktad mot praktiknära forskning som har frågor om förskolans och skolans likvärdighet i fokus. Inom ULF avser likvärdighet det kompensatoriska uppdraget samt hög och jämn kvalitet i erbjuden utbildning och undervisning.

Gemensamt för de beviljade projekten är att de särskilt integrerar professionskunskaper och forskningskunskaper som kan leda till kunskapsutveckling också när projekttiden är slut.

De beviljade projekten

Att utveckla flerspråkiga elevers ämneslitteracitet genom genre-pedagogisk undervisning

Projektet förväntas ge kunskap om genrepedagogikens potential att stötta flerspråkiga elevers kunskapsutveckling med särskilt fokus på grundskoleelevers förmåga att tolka och skriva ämnesrelaterade texter i samhälls- och naturorienterande ämnen samt svenska.

Huvudsökande
Charlotta Olvegård, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet

Stadie
åk 6-7

Medverkande skolenheter
Ryaskolan, Göteborg, Center för skolutveckling, Göteborgs stad

Kommuner
Göteborg

Läs mer om projektet Att utveckla flerspråkiga elevers ämneslitteracitet genom genre-pedagogisk undervisning

De osynliga: om problematisk skolfrånvaro och insatser i en lokal kontext

Projektet utgörs av en fallstudie med syfte att kartlägga och analysera skolans arbete med problematisk frånvaro och, därigenom, utarbeta hållbara strategier för hur även andra skolor kan arbeta med problemet.

Huvudsökande
Ola Strandler, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet

Stadie
åk 7 – 9

Medverkande skolenheter
Partille kommun, Barn- och elevhälsan, Partille kommun

Kommuner
Partille

Läs mer om projektet De osynliga: om problematisk skolfrånvaro och insatser i en lokal kontext

DigiFLEX: Didaktisk design i samverkan - rummets betydelse i ny skolverksamhet

Detta projekt är baserat i en nybyggd skola som eftersträvar pedagogiskt nytänkande i utformningen av den fysiska lärmiljön i kombination med en hög grad av digitalisering. Syftet är att studera hur flexibla rumsliga och digitala ramar och resurser påverkar undervisningen och dess potential att stärka alla elevers literacyutveckling.

Huvudsökande
Sylvana Sofkova Hashemi, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet

Stadie
F-9

Medverkande skolenheter
Kvibergsskolan, F-9, Center för skolutveckling, Göteborgs stad, Högskolan Väst

Kommuner
Göteborg

Läs mer om projektet DigiFLEX: Didaktisk design i samverkan - rummets betydelse i ny skolverksamhet

ELSA-modellen för samverkan kring strukturerat språkstöd i förskolan

I detta praktiknära forskningsprojekt används modellen, Early Educational Language Support Activities (ELSA), för forskningsbaserade språkstödjande aktiviteter i förskolan. Syftet med projektet är att i samverkan med personal implementera ett språkstödjande arbetssätt, samt utvärdera hur strukturerat språkstöd kan påverka barnens lärande och språkutveckling.

Huvudsökande
Ann Nordberg, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet

Stadie
Förskola

Medverkande skolenheter
Lilla Edets kommun, Förskola, Bildningsförvaltningen och Lerums kommun, Förskola, Sektor lärande

Kommuner
Lilla Edet, Lerum

Läs mer om projektet ELSA-modellen för samverkan kring strukturerat språkstöd i förskolan med syfte att öka lärande och likvärdighet för alla barn och som en grund för läs-och skrivutveckling

Med translanguaging (TL) som ramverk på Bergsjöskolan

Projektet fokuserar på att utveckla undervisningsformer som stärker nyanländas, och alla flerspråkiga elevers möjligheter att lära, utveckla och visa kunskaper. Syftet är att fortsatt utveckla kunskap om och identifiera undervisningsprocesser, som med TL som grund, bidrar till att öka undervisningens kvalitet och utbildningens likvärdighet.

Huvudsökande
Catarina Schmidt, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet

Stadie
F-6 och fritidshem

Medverkande skolenheter
Bergsjöskolan F-6, Grundskoleförvaltningen, Center för skolutveckling, Göteborg,
Utbildningsförvaltningen, Göteborg

Kommuner
Göteborg

Läs mer om projektet Med translanguaging (TL) som ramverk på Bergsjöskolan: utveckla kunskap om och identifiera undervisningsprocesser som ökar undervisningens kvalitet och bidrar till likvärdig utbildning.

Undersökande läsaktiviteter om naturvetenskap

Originellt projekt inriktat mot förskola, förskoleklass och årskurs 1, och som syftar till att utveckla modell för läsaktiviteter kring bokens naturvetenskapliga innehåll. Syftet är att ta fram en samverkansmodell för att kvalitetssäkra undervisning med naturvetenskapligt innehåll mot ökad måluppfyllelse i förskolan och grundskolans lägre åldrar och realisering av läroplansmål genom läsning av barnböcker, bidrar projektet direkt till skolutveckling.

Huvudsökande
Jonna Larsson Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet

Stadie
Förskola, förskoleklass och åk 1

Medverkande skolenheter
Långmosseskolan, Angered; Grundskoleförvaltningen, Göteborg stad. Förskolor Salviagatan 2 och Kanelgatan 38, Angered; Förskoleförvaltningen, Göteborg stad

Kommuner
Göteborg

Läs mer om projektet Undersökande läsaktiviteter om naturvetenskap. Ett samverkansprojekt mellan universitet, förskola, förskoleklass och årskurs 1. [ULAN]

 

Sidansvarig: Webbredaktionen|Sidan uppdaterades: 2020-05-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://www.gu.se/omuniversitetet/samarbeten/ULF-avtal/beviljade-forskningsprojekt-inom-ulf-avtal-2020/
Utskriftsdatum: 2020-07-12