Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Ilona Rinne - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ilona Rinne

Universitetslektor

Ilona Rinne
Universitetslektor , Avd-/sektionschef, inst
Akademisk grad: Doktor,
ilona.rinne@gu.se
031-786 6488

Rumsnummer: B3 331c
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 40530 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Ilona Rinne


Jag har min bakgrund i gymnasieskolan och har undervisat både på ungdomsgymnasiet och inom vuxenutbildning. Jag disputerade 2015 och är anställd som universitetslektor vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession.


Forskningsintressen
Mitt övergripande forskningsintresse handlar om hur bedömning och betygsättning kan förstås i olika sammanhang i den pedagogiska praktiken. I min avhandling har jag särskilt intresserat mig för hur lärares och elevers förståelse av betyg visar sig i enskilda betygssamtal på gymnasiet. Analysen bygger på det fenomenologiska begreppet pedagogisk takt. Med hjälp av pedagogisk takt kan det spänningsfält som uppstår mellan den myndighetsutövande och den mellanmänskliga dimensionen i lärares yrkesutövning synliggöras. Den teoretiska grunden för min forskning utgörs av fenomenologisk hermeneutik.


Aktuell forskning
Med utgångspunkt i resultaten i min avhandling har mitt forskningsintresse riktats bland annat mot relationell pedagogik, där jag främst intresserar mig för frågor kring bedömning och betygsättning utifrån relationella aspekter. Ett pågående utvecklingsprojekt finansierat av IDPP handlar om hur examinatorer på lärarprogrammets olika inriktningar bedömer examensarbeten. Ytterligare ett forskningsområde handlar om fenomenologi och hermeneutik som teoretisk grund för forskning inom det utbildningsvetenskapliga området.


Undervisning och handledning
Jag undervisar på grundlärarprogrammets och ämneslärarprogrammets kärn- och VFU-kurser samt på masterprogrammet i didaktik.

Nyckelord:
Betyg, bedömning, fenomenologi, hermeneutik, pedagogisk takt

 

Ett fel uppstod vid JSON-tolkning. Meddelande: : null

Senaste publikationer

Examinatorers och handledares förhållningssätt till betygskriterierna
Ilona Rinne, Anne Dragemark
Vetenskaplighet i högre utbildning, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Same mark for different reasons or different marks for same reasons?
Ilona Rinne
Paper presenterat vid symposium Education in a Globalized world vid Nordic Educational Research Association, Uppsala, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Bodily ascpects of becoming and being a teacher
Magnus Levinsson, Annika Lilja, Ilona Rinne, Ola Henricsson, Silwa Claesson
4th Symposium on Phenomenological Educational Science, Humboldt University, Berlin, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Relationella och emotionella aspekter av betygssamtal
Ilona Rinne
Pedagogisk forskning i Sverige, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Omöjligt att uppnå total rättvisa i betygen.
Ilona Rinne
Skolvärlden, Artikel i dagstidning 2016
Artikel i dagstidning

Betygssamtal – en motsägelsefull historia
Ilona Rinne
Skola och samhälle, Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

Vad kan lärare och elev lära sig av betygssamtal?
Ilona Rinne
Lärande ur ett livsvärldsperspektiv, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Pedagogisk takt i betygssamtal
Ilona Rinne
Göteborg, ACTA UNIVERSITATIS GOTHOBURGENSIS, Doktorsavhandling 2014
Doktorsavhandling

Visar 1 - 10 av 14

2019

Examinatorers och handledares förhållningssätt till betygskriterierna
Ilona Rinne, Anne Dragemark
Vetenskaplighet i högre utbildning, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Same mark for different reasons or different marks for same reasons?
Ilona Rinne
Paper presenterat vid symposium Education in a Globalized world vid Nordic Educational Research Association, Uppsala, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2018

2017

Bodily ascpects of becoming and being a teacher
Magnus Levinsson, Annika Lilja, Ilona Rinne, Ola Henricsson, Silwa Claesson
4th Symposium on Phenomenological Educational Science, Humboldt University, Berlin, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Relationella och emotionella aspekter av betygssamtal
Ilona Rinne
Pedagogisk forskning i Sverige, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2016

Omöjligt att uppnå total rättvisa i betygen.
Ilona Rinne
Skolvärlden, Artikel i dagstidning 2016
Artikel i dagstidning

2015

Betygssamtal – en motsägelsefull historia
Ilona Rinne
Skola och samhälle, Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

Vad kan lärare och elev lära sig av betygssamtal?
Ilona Rinne
Lärande ur ett livsvärldsperspektiv, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

2014

Pedagogisk takt i betygssamtal
Ilona Rinne
Göteborg, ACTA UNIVERSITATIS GOTHOBURGENSIS, Doktorsavhandling 2014
Doktorsavhandling

Visar 1 - 10 av 14

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?