Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Ulrika Hedman - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ulrika Hedman

Administratör

Ulrika Hedman
Administratör
ulrika.hedman@som.gu.se
031-786 6134

Postadress: Box 710, 40530 Göteborg
Besöksadress: Seminariegatan 1 b , 41313 Göteborg


SOM-institutet (Mer information)
Box 710
405 30 Göteborg
Besöksadress: Seminariegatan 1 B , 413 13 Göteborg

Om Ulrika Hedman

Jag är administratör vid SOM-institutet och doktorand vid JMG. Jag har tidigare arbetat som journalist inom svensk dagspress. Efter några år som biträdande forskare vid Dagspresskollegiet, webbredaktör på JMG samt koordinator och kommunikatör vid SOM-institutet antogs jag till forskarutbildningen vid JMG 2011.

I mitt avhandlingsarbete studerar jag hur journalister använder sociala medier, professionellt och privat, och vad som händer med journalistrollen när journalister i allt högre utsträckning använder olika sociala medier. Under doktorandtiden har jag också arbetat med J-panelen samt undervisat, främst i journalistik i sociala medier, och handlett studenter i uppsatsarbetet.

Jag har en forskarblogg, Eftertänkt, där jag skriver om journalistik, medier, medieforskning, mitt avhandlingsarbete och livet som doktorand.

Forskningsintresse

Jag är främst intresserad av journalistik och nyhetsmedier, men också av sociala medier och publikens deltagande – på olika sätt – i journalistiken. Kopplat till detta finns också ett mer generellt intresse för medieutveckling. 

Pågående forskning

Mitt avhandlingsprojekt handlar om hur journalister använder sociala medier. Vilka – om några – konsekvenser får detta för journalistrollen, för journalistikens praktiker och rutiner, för yrkesideal och yrkesetik? 

Bilder

Fler bilder, även högupplösta, finns i universitets bilddatabas.

Senaste publikationer

Journalister och alternativa journalister på Twitter
Ulrika Hedman
Snabbtänkt. Reflektioner från valet 2018 av ledande forskare, Sundsvall, Demicom, Mittuniversitetet, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

The private side of journalists. Changing practices in journalists’ self-branding on Twitter over time
Ulrika Hedman
68th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Prague, 24-28 May, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Journalists' uses of Twitter
Ulrika Hedman, Monika Djerf-Pierre
Franklin, B. & Eldridge II, S. A. (Eds.) The Routledge Companion to Digital Journalism, London och New York, NY, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Social media logic in journalism: Reshaping the profession
Ulrika Hedman
ECREA 2016, European Communication Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Primära nyhetspubliker i sociala medier
Ulrika Hedman
Ekvilibrium. Jonas Ohlsson, Henrik Oscarsson & Maria Solevid (red), Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

When Journalists Tweet: Disclosure, Participatory, and Personal Transparency
Ulrika Hedman
Social Media + Society, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 34

2018

Journalister och alternativa journalister på Twitter
Ulrika Hedman
Snabbtänkt. Reflektioner från valet 2018 av ledande forskare, Sundsvall, Demicom, Mittuniversitetet, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

The private side of journalists. Changing practices in journalists’ self-branding on Twitter over time
Ulrika Hedman
68th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Prague, 24-28 May, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

Journalists' uses of Twitter
Ulrika Hedman, Monika Djerf-Pierre
Franklin, B. & Eldridge II, S. A. (Eds.) The Routledge Companion to Digital Journalism, London och New York, NY, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Social media logic in journalism: Reshaping the profession
Ulrika Hedman
ECREA 2016, European Communication Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Primära nyhetspubliker i sociala medier
Ulrika Hedman
Ekvilibrium. Jonas Ohlsson, Henrik Oscarsson & Maria Solevid (red), Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

When Journalists Tweet: Disclosure, Participatory, and Personal Transparency
Ulrika Hedman
Social Media + Society, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 34

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?