Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Johan Häggström - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Johan Häggström

Pedagogisk utvecklare

Johan Häggström
Pedagogisk utvecklare
Akademisk grad: Doktor,
johan.haggstrom@ncm.gu.se

Postadress: Box 160, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vera sandbergs allé 8 , 41133 Göteborg


Nationellt Centrum för Matematikutbildning, NCM (Mer information)
Box 160
405 30 Göteborg
ncm@ncm.gu.se
Fax: 031-786 2200
Besöksadress: Vera Sandbergs allé 8 , 411 33 Göteborg

Om Johan Häggström

Forskningsintressen
Jag är verksam inom det matematikdidaktiska forskningsområdet.
Mitt huvudsakliga intresse rör relationen mellan undervisning och
lärande i matematikklassrummet, inte på systemnivå. Speciellt är jag intresserad av faktorer som läraren kontrollerar, t ex hur undervisningen organiseras och hur matematikinnehållet behandlas. I samband med detta studerar jag hur samma matematiska begrepp hanteras i olika klassrum. Analyserna sker i första hand inom ett variationsteoretiskt ramverk och med innehållsligt fokus på skolans algebra.

Undervisningsintressen
Alla kurser inom det matematikdidaktiska området, undervisning och lärande av matematik, samt matematikdidaktisk teori, speciellt med inriktning mot blivande och verksamma lärare i
matematik.

Nyckelord
Matematikdidaktik, undervisning och lärande av matematik, klassrumsforskning, variationsteori, didaktisk ämnesteori i matematik, algebra, lärarutbildning

Länkar

The Lerners´s Perspectiv´s Study
NOMAD, Nordisk matematikdidaktik
Nationellt centrum för matematikutbildning
Forskning inom fenomenografi och variationsteori

 

 

Senaste publikationer

Perspectives on professional development of mathematics teachers. Proceedings of MADIF 11.
Johan Häggström, Yvonne Liljekvist, Jonas Bergman Ärlebäck, Maria Fahlgren, Oduor Olande
Göteborg, Nationellt Centrum för Matematikutbildning/SMDF, Proceeding 2018
Proceeding

Teaching through Variation: A European Perspective
Ference Marton, Johan Häggström
R. Huang & Y. Li (Eds.), Teaching and Learning Mathematics through Variation – Confucian Heritage Meets Western Theories , Rotterdam, Sense Publishers, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Matematikundervisning i praktiken
Karin Wallby, Ulrica Dahlberg, Ola Helenius, Johan Häggström, Anders Wallby
Göteborg, Nationellt centrum för matematikutbildning, Samlingsverk 2014
Samlingsverk

Different opportunities to learn: the case of simultaneous equations
Johan Häggström
Algebra teaching around the world. Leung, F.K.S, Park, K., Holton, D. & Clarke, D. (red.), Rotterdam, Sense publishers, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Learning study- en guide
Johan Häggström, Bergqvist Maria, Henrik Hansson, Angelika Kullberg, Joakim Magnusson
Göteborg, Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs Universitet, Bok 2012
Bok

Voices on learning and instruction in mathematics
Jonas Emanuelsson, Laura Fainsilber, Johan Häggström, Angelika Kullberg, Berner Lindström et al.
Göteborg, Nationellt centrum för matematikutbildning, Samlingsverk 2011
Samlingsverk

Bringing back mathematics into research on mathematics teaching
Johan Häggström
Voices on learning and instruction in mathematics. Redaktion: Jonas Emanuelsson, Laura Fainsilber, Johan Häggström, Angelika Kullberg, Berner Lindström & Madeleine Löwing, Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

Learning study
Johan Häggström
Bergius, Berit, Emanuelsson, Göran, Emanuelsson, Lillemor et al. (red.) (2011). Matematik - ett grundämne, s. s. 139-148, Artikel i övriga tidskrifter 2011
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 43

2018

Perspectives on professional development of mathematics teachers. Proceedings of MADIF 11.
Johan Häggström, Yvonne Liljekvist, Jonas Bergman Ärlebäck, Maria Fahlgren, Oduor Olande
Göteborg, Nationellt Centrum för Matematikutbildning/SMDF, Proceeding 2018
Proceeding

2017

Teaching through Variation: A European Perspective
Ference Marton, Johan Häggström
R. Huang & Y. Li (Eds.), Teaching and Learning Mathematics through Variation – Confucian Heritage Meets Western Theories , Rotterdam, Sense Publishers, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

2014

Matematikundervisning i praktiken
Karin Wallby, Ulrica Dahlberg, Ola Helenius, Johan Häggström, Anders Wallby
Göteborg, Nationellt centrum för matematikutbildning, Samlingsverk 2014
Samlingsverk

Different opportunities to learn: the case of simultaneous equations
Johan Häggström
Algebra teaching around the world. Leung, F.K.S, Park, K., Holton, D. & Clarke, D. (red.), Rotterdam, Sense publishers, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

2012

Learning study- en guide
Johan Häggström, Bergqvist Maria, Henrik Hansson, Angelika Kullberg, Joakim Magnusson
Göteborg, Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs Universitet, Bok 2012
Bok

2011

Voices on learning and instruction in mathematics
Jonas Emanuelsson, Laura Fainsilber, Johan Häggström, Angelika Kullberg, Berner Lindström et al.
Göteborg, Nationellt centrum för matematikutbildning, Samlingsverk 2011
Samlingsverk

Bringing back mathematics into research on mathematics teaching
Johan Häggström
Voices on learning and instruction in mathematics. Redaktion: Jonas Emanuelsson, Laura Fainsilber, Johan Häggström, Angelika Kullberg, Berner Lindström & Madeleine Löwing, Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

Learning study
Johan Häggström
Bergius, Berit, Emanuelsson, Göran, Emanuelsson, Lillemor et al. (red.) (2011). Matematik - ett grundämne, s. s. 139-148, Artikel i övriga tidskrifter 2011
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 43

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?