Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Pernilla Ahlstrand - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Pernilla Ahlstrand

Universitetslektor

Pernilla Ahlstrand
Universitetslektor
pernilla.ahlstrand@hsm.gu.se
031-786 4259
0766-184259

Postadress: Box 210, 40530 Göteborg
Besöksadress: Fågelsången 1 , 41256 Göteborg


Högskolan för scen och musik (Mer information)
Box 210
405 30 Göteborg
www.hsm.gu.se
utbildningsexpedition@hsm.gu.se
Besöksadress: Fågelsången 1 , 412 56 Göteborg

Om Pernilla Ahlstrand

Pernilla Ahlstrand disputerade 2014 med avhandlingen "Att kunna lyssna med kroppen- en studie av gestaltande förmåga inom gymnasieskolans estetiska program, inriktning teater"

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:735064/FULLTEXT01.pdf

Forskningsintresset innefattar kunskapsteoretiska frågor inom teaterämnet. Ahlstrand har arbetat med learning study som forskningsansats och fenomenografi som analysmetod, dels inom ramen för avhandlingsarbetet dels inom ramen för olika skolutvecklingsprojekt.

Senaste publikationer

Learning Study i musik, årskurs 5
Pernilla Ahlstrand
Programfolder, Nationell konferens om den praktiknära skolforskningens teori och praktik, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Analysing the object of learning, using phenomenography: Music education in Swedish grade five classrooms
Pernilla Ahlstrand
International Journal for Lesson and Learning Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Pedagogiskt utvecklingsprojekt#11;#11;
Pernilla Ahlstrand
Presenterat på DiS, Dramaforskning i Sverige, Stockholm 181026, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Bedömning och bedömningsformer av konstnärliga uttryck och gestaltande redovisningar
Ninnie Andersson, Pernilla Ahlstrand, Peter Hasselskog
Konferensprogram och abstrakt, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Varning för björntjänster! eller Hur värderas praktisk kunskap?
Pernilla Ahlstrand
De estetiska ämnenas didaktik Utmaningar, processer och protester, Stockholm, Stockholm University Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Analysing the object of learning, using phenomenography: Music education in Swedish grade five classrooms
Pernilla Ahlstrand
International Journal for Lesson and Learning Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Begreppsliggörande av specifikt undervisningsinnehåll
Pernilla Ahlstrand
Konferensprogram, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att artikulera det tysta i dans, musik och teater
Pernilla Ahlstrand
e17 – tyst kunnande eller bara tystnad? – tacit knowing or just plain silence? , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Spegelövningen som exempel på begreppsutveckling i praktiken.
Pernilla Ahlstrand
Presenterat på DiS, Dramaforskning i Sverige, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 13

2018

Learning Study i musik, årskurs 5
Pernilla Ahlstrand
Programfolder, Nationell konferens om den praktiknära skolforskningens teori och praktik, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Analysing the object of learning, using phenomenography: Music education in Swedish grade five classrooms
Pernilla Ahlstrand
International Journal for Lesson and Learning Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Pedagogiskt utvecklingsprojekt#11;#11;
Pernilla Ahlstrand
Presenterat på DiS, Dramaforskning i Sverige, Stockholm 181026, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Bedömning och bedömningsformer av konstnärliga uttryck och gestaltande redovisningar
Ninnie Andersson, Pernilla Ahlstrand, Peter Hasselskog
Konferensprogram och abstrakt, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Varning för björntjänster! eller Hur värderas praktisk kunskap?
Pernilla Ahlstrand
De estetiska ämnenas didaktik Utmaningar, processer och protester, Stockholm, Stockholm University Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Analysing the object of learning, using phenomenography: Music education in Swedish grade five classrooms
Pernilla Ahlstrand
International Journal for Lesson and Learning Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Begreppsliggörande av specifikt undervisningsinnehåll
Pernilla Ahlstrand
Konferensprogram, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

Att artikulera det tysta i dans, musik och teater
Pernilla Ahlstrand
e17 – tyst kunnande eller bara tystnad? – tacit knowing or just plain silence? , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Spegelövningen som exempel på begreppsutveckling i praktiken.
Pernilla Ahlstrand
Presenterat på DiS, Dramaforskning i Sverige, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 13

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?